Ulo arī sēdēja
parkā. Citā parkā, nevis tajā, kur Reins, dažas tramvaja
pieturas tālāk. Sēdēja un lasīja "Karu un mieru".
Viņš nu jau bija
sasniedzis pēdējo, ceturto, daļu. Vakars bija tik jauks, ka viņam
radās doma lasīt ārā. Parkā cilvēku bija diezgan daudz, jaukais
pavasara laiks bija vairumu tautas izvilinājis ārā, bet bērnu
klaigas un suņu rejas Ulo nemaz netraucēja. Viņš drīzāk izjuta
sava veida baudu no domas, ka viņš ir šeit, 21. gadsimtā un
parkā, kur māmiņas stūma bērnu ratiņus un puišeļi dragāja ar
skrejriteņiem, un vienlaicīgi arī 19. gadsimta Krievijā, kur
Maskava dega, un Pjērs Bezuhovs nonāca starp karagūstekņiem,
sadraudzēdamies ar krievu zemnieku Platonu Karatajevu. Romāna
aizraujošie notikumi sapinās kopā ar parkā notiekošo,
pastiprinot viens otra labākās īpašības kā auksts vīns ar
marinētām rudmiesēm.
Ulo juta, ka ir
laimīgs.
Kāds večuks pagāja
viņam garām, apstājās pie miskastes un lietišķi aplūkoja tās
saturu. Redzēdams, ka pudeļu tur nav, viņš apsēdās soliņa otrā
galā. Ulo uzmeta viņam paviršu skatienu, večuks pamāja sveicienu
un jautāja:
“Grāmatu lasi?”
“Lasu,” Ulo
atbildēja.
“Bet vai tu šitādu
grāmatu esi lasījis?” jautāja večuks un izvilka no sava maisa
sējumu apbružātos vākos. “Konana-Doila “Zudusī pasaule”,”
viņš svinīgi paziņoja. “Esi par tādu dzirdējis?”
“Esmu dzirdējis
un esmu arī lasījis,” pamāja Ulo. “Ļoti laba grāmata.”
“Tas jau ir tas
pats vīrs, kas rakstīja par Šerloku Holmsu,” skaidroja večuks.
“Bet šajā grāmatā nav par Šerloku Holmsu, šeit ir par
dinozauriem. Es to atradu miskastē, viens duraks bija izsviedis.
Muļķi vienmēr atrodas, vai ne? Nezinu, kā viņam šī grāmata tā
apnika? Neietilpa vairs dzīvoklī? Un ko – visas citas lietas lai
paliek, bet šai dinozauru grāmatai jāpazūd, tai gan vairs nav
vietas! Prom, prom! Ko tu domā, ko?”
Ulo nedomāja neko,
bet večuks nemaz negaidīja atbildi, viltīgi piemiedza acis un
runāja tālāk.
“Es jau, protams,
tāpat vien pļāpāju pekstiņus un tu nedusmojies, ka tevi saucu uz
“tu”, es kā godprātīgs cilvēks redzu, ka tu arī esi grāmatu
draugs, tāpēc tev var teikt “tu”, mēs esam no viena kaula. Es
arī traki mīlu lasīt. Redz, tikai tādēļ jau vērts miskastes
pārmeklēt. Pudeles – arī labi, pudeles ir pats par sevi, tās es
savācu un nododu, pudelēm jau jābūt apritē, citādi alus
ražošana apstāsies, nebūs, kur pildīt. Un piedevām kāda
naudaskapeiciņa ienāk, tak garām jau neskriesi. Tā ka pudeļu
lasīšana ir pats par sevi, bet blakus tam rokās nonāk arī
visdažādākās citas lietas. Kaut vai šī grāmata. Man sen
atpakaļ tāda bija, bet tad pienāca grūti laiki un nācās daudzas
lietas pārdot, tā es to zaudēju. Bet re, tagad tā ir atnākusi
pie manis atpakaļ! Nē, tagad es to vairs nepārdošu! Grāmata ir
labāks biedrs par suni. Suni jābaro un jāved pastaigāties, bet
grāmata neko neprasa.”
Ulo skatījās uz
večuku un domāja, ka apmēram tā varētu izskatīties tas zemnieks
Karatajevs, par kuru viņš tikko bija lasījis. Pie viena viņš
domāja arī par to, vai vēl kādam cilvēkam parkā ienāktu prātā
šitāds salīdzinājums. Noteikti nē, neviens šodien vairs
neatcerējās nekādu Karatajevu! Ulo atkal sajutās dikti gudrs un
viņam sajuta tīkamu kņudoņu zem pakauša.
Karatajevam
līdzīgais večuks tikmēr izšņauca degunu un jautāja:
“Un ko tu tagad
lasi?”
Ulo parādīja vāku,
un večuks to tūliņ atzina par labu.
“Tolstojs arī man
bija mājās, visi kopoto rakstu sējumi, tie zaļajos vākos, kā
tad citādi, bet tie arī aizgāja prom, kad visu pārdevu,” viņš
teica. “Bet redzi – pagājušajā gadā miskastē atradu “Annu
Kareņinu”! Tā nebija zaļajos vākos, tas bija jauns izdevums. Un
viens muļķis izsviedis! Noteikti kāda sieviete, ieraugot, ka vīrs
to lasa un sāka iztaujāt, - kas tā Anna tāda ir, par ko tu lasi,
un, ko tu tur lasi tikai par to Annu, bet mani nemaz neievēro! Ārā!
Ārā! Ko tu domā, ko?”
"Nezinu gan,
vai tas bija tieši tā..." Ulo novilka.
"Tā jau,
protams, nebija, es pajokoju, tu neņem galvā, man ir tāds
noskaņojums, ka vienas muļķības seko citām. Gan jau vienkārši
tāpat izsvieda, lai plauktā atbrīvotos vieta vāzei, vai arī
izmeta kopā ar visu plauktu, lai sienas paliktu plikas un varētu
piekarināt mežacūkas ādu vai brieža ragus – lai redz, cik es
esmu varens mednieks, pif paf, priekš kam man vairs "Anna
Kareņina"! Tā ir mana darīšana, darīšu, ko gribēšu, ja
man ir noskaņojums izmest, tad metīšu ārā visas grāmatas. Vai
tu "Annu Kareņinu" esi lasījis?"
"Esmu,"
Ulo apstiprināja. "Bet sen, gribētos atkal pārlasīt."
"Tā ir, vajag
pārlasīt, es aizvien pārlasu. Tagad iešu mājās, sākšu "Zudušo
pasauli" pārlasīt, savā laikā man dikti patika, kā tie
dinozauri dzinās cilvēkiem pakaļ, bet nenoķēra, bet pēc tam
vienu milzu ķirzaku aizveda uz Londonu, un tā tur izbēga, bet to
es vairs neatceros, vai tā kādu arī apēda. Dažas lietas ir
prātā, bet citas lietas no prāta ir pagaisušas, tāpēc jāpārlasa
vēlreiz. Mani sauc Ritsiks."
Ulo arī
iepazīstināja ar sevi. Ritsiks izstiepa kājas, noņēma bereti,
noslaucīja ar to seju, uzlika atpakaļ galvā un priecājās:
"Te gan ir labi
pasēdēt, gaiss tik jauks, tāda sajūta, ka vasara vairs nav tālu.
Re, cilvēki izgājuši pastaigāties, ar visiem bērniem lai. Vai tu
zini to dziesmu: "Bērni, vai jūs cietumā bijuši, sen neesat
zaļā mauriņā tikuši?". Protams, zini, visi to zin. Skaties,
cik bērni ir priecīgi, skraidīdami riņķī, gluži kā suņi,
astes luncinādami. Tik jauki vērot pavasari.. Un redzi, viens vīrs
čurā aiz koka, tas arī ir pavasaris, jo ziemā tak tā nečurā,
vien tad, kad lapas zaļo. Ziemā pīrādziņu tur aiz atslēgas, bet
pavasarī izlaiž ārā. Apmēram tā: "Pīrādziņ, nāc ārā,
nāc ārā!" Man tādas blēņu dziesmas patīk, es tādas
vienmēr dziedu." Tad viņš skaļi iesaucās: "Ej, ko tu
tur čurā? Vai tad tiešām nevar līdz mājām paciesties?
Nedzirdi, vai?"
"Atvainojos,"
noteica vīrs un pienāca tuvāk, vilkdams ciet rāvējslēdzēju.
"Laikam par daudz alu iedzēru, nevarēju vairs izturēt."
Viņa seja sārtojās,
un viņš škita esam možā noskaņojumā. Viena kurpjušņore bija
atraisījusies, un mēteļa piedurkne notašķīta ar kečupu.
"Vai tu arī esi grāmatu draugs?" jautāja Ritsiks un
parādīja jaunpienācējam savu neseno guvumu. "Konana-Doila
"Zudusī pasaule"! Tas ir no sērijas "Piedzīvojumi ,
fantastika, ceļojumi", man bija vesels plaukts ar šo sēriju,
un es visu biju izlasījis."
“Nē, es pārāk
daudz nelasu,” atteica vīrs.
“Kā tad tā? Kā
tevi sauc?”
“Juku,” vīrs
atbildēja. “Nezinu... Neesmu kaut kā ieradis. Es vairāk tāds
skandālists un jokdaris.”
“Skandalēt un
jokot – arī nav slikti, bet tas jau lasīšanai netraucē,”
pamācīja Ritsiks. “Bet jā, Juku, tur tev ir pilnīga taisnība,
ka lasīšana tiešām ir ieradums, tāds ieradums, kas pieķeras un
nelaiž vaļā, tāpat kā smēķēšana. Bet smēķēšana ir slikts
ieradums, lasīšana ir labs. Lasīšana veselībai neko ļaunu
nenodara. Vai tu smēķē?”
“Smēķēju gan,”
vīrs nopriecājās. “Labprāt vienu smēķi paņemtu, manējie ir
beigušies.”
“Bet redzi, mēs
neesam smēķētāji, mēs esam grāmatnieki!” paskaidroja Ritsiks.
"Tev, Juku, sanāk tā, ka visus sliktos ieradumus esi savācis,
bet labos apkaro. Tak otrādi vajag! Pīpēt es tev nedošu, bet
grāmatu gan varētu iedot, man ir "Zudusī pasaule", bet
draugam ir "Karš un miers", ceturtais sējums. Bet ko gan
tev dos ceturtais sējums, ja pirmo neesi lasījis, bet es tev savu
grāmatu arī nedošu, jo es to vispirms pats gribu izlasīt."
"Un arī
nevajag," teica Juku, viegli grīļodamies. "Es jau
teicu... Es neesmu liels lasītājs. Darba arī ir daudz..."
"Par ko tad tu
strādā?"
"Par
remontmeistaru."
"Esi labu
remontmeistars? Vai haltūrists? Tikai godīgi, Juku!"
"Kapēc tad
haltūrists? Ja es kaut ko sāku darīt, tad izdaru labi, citādi jau
nav jēgas. Es jau neesmu žūpa! Tas, ka es tagad tā... aiz
krūma... tas neko nenozīmē, es biju kopā ar draugu, izdzērām
pāris kausus, jokojāmies, tad taisījāmies uz māju, bet tik garš
ceļš priekšā, krūms gadījās pa ceļam..."
"Nav ko
atvainoties, mēs tak neesam nekādi parka uzraugi," Ritsiks
viņu pārtrauca. "Ja tu, Juku, esi labs remontmeistars, tad mēs
tev piedodam. Labi remontnieki vienmēr ir vajadzīgi, un viņiem nav
obligāti "Zudusī pasaule" un "Karš un miers"
jālasa. Labāk labs remontmeistars bez Tolstoja, nekā haltūrists
ar Tolstoju. Citādi sanāk, uzslien trepes, uzkāp un iekrīti
lasīšanā, aizrautībā grauzdams pindzeli – vai tā būtu
pareizi? Ko tu domā, ko?"
"Nezinu, ka
kāds grauztu pindzeli, bet mums bija viens, kas grauza līmlenti,"
noteica Juku un nožagojās. "Noplēsa gabaliņu, savirpināja
pirkstos un bāza mutē. Teica, ka esot tikpat kā košļene."
"Bet darbam tas
netraucēja?"
"Nē. Kāda
starpība, kas tev mutē."
"Nu ja
netraucēja, tad lai jau!" Ritsiks pasludināja."Kas mums
netraucē, tam arī mēs netraucēsim, tā lūk, Juku! Nāc tak
apsēdies, ko tu stāvi, šis ir valsts soliņš, šeit katrs drīkst
sēdēt."
Juku apsēdās,
paspieda Ulo roku un iepazināja ar sevi. Ulo atbildēja ar to pašu.
Juku ar cieņu raudzījās uz Ulo grāmatu, izburtoja virsrakstu un
jautāja:
"Par kādu karu
tur runāts, par kuru laiku?"
"Par 1812. gada
karu," Ulo atbildēja.
"Vai tas bija
tas Mahtras karš?"
"Tu ko, kāds
Mahtras karš?" iejaucās Ritsiks. "Ulo, izstāsti
remontmeistaram! Izstāsti par Napoleonu un Kutuzovu! Pastāsti, kā
Maskava dega!"
Pēc Ulo domām tā
nemaz nebija laba ideja, viņam nebija ne mazākās vēlēšanās
piedzērušajam Juku pārstāstīt savu grāmatu, bet, tā kā
Ritsiks uz viņu blenza mirdzošām acīm, viņš tomēr sāka
stāstīt. Tūliņ iemaisījās arī Ritsiks. Viņš gan "Kara
un miera" notikumus sevišķi precīsi neatcerējās, bet
darbojošās personas, kā arī atcevišķas epizodes tam joprojām
bija prātā, ko viņš ņēmās skaļi citēt. Kā arī no savas
puses piemeta dažādus personiskus spriedumus, piemēram: "Tur,
kur esat jūs, tur ir arī nekrietnība un ļaunums! Tieši tā teica
Pjērs tam nelgam! Es būtu viņam tā ievilcis, tu, miesaskārais
cūka, es tev rādīšu, kā jaunas meitenes pavedināt!" Vai
atkal: "Vecais kņazs Bolkonskis katru dienu noteiktas stundas
strādāja pie virpas. Saprotat? Kņazs – un pie virpas! Kas par
cilvēku! Savā ziņā arī remontmeistars, tā ka tev, Juku, viņš
varētu iepatikties. Tik neparasti brīnišķīgs cilvēks!"
"Vareni!"
Juku vaļsirdīgi atzinam, kad Ritsiks pabeidza un ar bereti
noslaucīja sviedrus no pieres. "Un re, cik labi, ka tas kņazs
Andrejs nomira, tagad Pjērs var precēties ar Natašu. Tagad viss
saskan, ikviens var dabūt to, kuru mīl. Citādi, ja Andrejs būtu
atveseļojies un dabūjis Natašu, tad Pjērs būtu palicis bešā?"
"Kā tu redzi,
Tolstojs tādas muļķības nepieļāva," Ritsiks piekrita,
"Viņš bija patiess ģēnijs, viņš salika visus punktus uz
"i" – kā tapiņas sadzen dēlī."
"Jā, patiesi,"
priecīgi piekrita Juku, dzirdēdot pazīstamus vārdus. "Tieši
kā tapiņas dēlī." Viņš savilka vienu roku dūrē, ar otras
īkšķi iebakstīja tajā un šķelmīgi ieķiķinājās, pamanīja
kečupa traipu uz piedurknes un sāka ar siekalām to tīrīt. "Laba
grāmata, es, protams, pats nekad mūžā nespētu tādu izlasīt,
bet šitā paklausīties ir forši. Kā pa radio."
"Bet mēs tak
varam savu lasītāju klubu noorganizēt," Ritsiks paziņoja.
"Tepat parkā! Es ātri izņemšu cauri "Zudušo pasauli",
atsvaidzināšu atmiņu, un tad satiekamies atkal, un tad es
remontmeistaram Juku izstāstīšu par tiem neticamajiem
piedzīvojumiem, kas šajā grāmatā attēloti."
"Vai tā ir
tikpat interesanta?" Juku neticīgi jautāja.
"Bet dabīgi!
Tur ir dinozauri!"
"Pat tā!"
Juku atzinīgi izsaucās. "Tas ir lieliski."
"Pieliec vēl
pērtiķcilvēkus," ieminējās Ulo. "Turklāt
pērtiķcilvēku karalis ir tieši vienā vecumā ar profesoru, tikai
profesors ir balts, bet pērtiķcilvēks sarkans."
"Patiešām, tā
bija!" Ritsiks iesaucās. "Nē, piedodiet, man tagad
jādodas mājās, lai ķertos pie lasīšanas. Uz tikšanos, biedri
grāmatu draugi! Uzvedies kārtīgi, Juku!"
Ritsiks aizsteidzās.
Skandalētājam un jokdarim Juku literāro sarunu rezultātā bija
izkaltusi mute, un viņš Ulo izteica priekšlikumu iet kaut kur
tuvumā iedzert alu, taču Ulo no tā atteicās. Tad Juku gāja viens
pats, mēteli vaļā un atraisītajām kurpjušņorēm velkoties. Ulo
ietinās jakā un sāka lasīt "Kara un miera" epilogu.
Viņš bija jau
mājās un raudzījās pēc jaunas grāmatas. Viņš pamanīja
Viktora Igo "Nožēlojamos". Tas ir viens iespaidīgs
garadarbs! Jau rītvakar viņš ķersies pie pirmās lappuses. Un
lasīs lēnām, izbaudot katru rindu. Steigties nebija kur, mātes
grāmatu kolekcija bija ļoti liela. Šī apziņa iedvesa mieru un
drošības sajūtu par nākotni.
Turpinājums sekos.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru