piektdiena, 2014. gada 4. aprīlis

Andruss Kivirehks. Pasaules malā. (12)


Pēc vairākām telefonsarunām un nebeidzamiem strīdiem – "Nāciet taču pie manis!" – "Kā mēs tā iesim, mēs taču jau esam pie jums bijuši un jūsu laipnību ļaunprātīgi izmantojuši, tagad ir mana kārta jūs uzcienāt!" – "Kādā ziņā ļaunprātīgi izmantojuši? Es ar prieku, ar prieku izpalīdzu! Nāciet, nāciet, un Kalju jau vispār nav bijis pie manis iekšā." – "Kāds kauns visu laiku jūs traucēt!" – "Nu beidziet tās muļķības, kāds tur kauns? Nāciet, nāciet, un tad citu reizi es pie jums." – vārdu sakot, pēc šīm karstajām debatēm viņi beidzot bija vienojušies, ka Malle ar Kalju iet pie Imanuēla dzert tēju, bet nākamreiz otrādi. Pašlaik māte ar dēlu posās iziešanai. Malle sameklēja skapī tauriņveida brošu, kuru tā jau vairākus gadus nebija nēsājusi. Sprauzdama to sev pie krītīm, viņa pamanīja, ka Kalju uzvilcis mugurā darbdienas rūtaino kreklu un sāka dēlu bārt.
"Ko tu vispār esi uzvilcis mugurā? Ar šo kreklu taču tu ej uz darbu!"
"Bet tas ir pilnīgi tīrs."
"Tīrs ta tīrs, bet ciemos tu ar viņu vienalga neiesi! Es taču tev jau no rīta uz krēsla uzliku velkamās drēbes! Aizmirsi?"
Kalju aizgāja un apskatījās, uz krēsla tiešām bija drēbes.
"Es to kreklu ar zilajām puķēm nevilkšu," viņš teica. "Tas ir pārāk sievišķīgs."
"Kā var būt sievišķīgs, sievietes tādus kreklus nevalkā. Sieviešu blūzes ir pilnīgi citādas."
"Nu bet viņš ir sieviešu blūzes stilā. Skaties, mammu! Šitās zilās puķes..." Kalju žēlojās.
"Nu un kas, ka zilas puķes? Tās ir neaizmirstulītes, ļoti skaistas. Bērnībā es aizvien mammai uz dzimšanas dienu salasīju neaizmirstulītes, viņai dzimšanas diena bija tieši tajā laikā, kad neaizmirstulītes zied. Mamma vienmēr bija ļoti priecīga. Velc vien kreklu mugurā, ko tad es viņu pirku. Tas pie tam ir ārzemju krekls, paskaties, kas uz tās birkas rakstīts – kurā zemē tas ir ražots?"
"Ķīnā," Kalju izlasīja.
"Padomā tikai – Ķīnā! Tik tālu! Tas patiešām ir ļoti labs krekls, ar tādiem staigā visi smalkie kungi. Un klāt vēl šlipse piederas."
"Kas man vēl kaklasaite jāliek?" Kalju saviebās.
"Bet kā tad bez šlipses? Mēs taču ejam ciemos! Tavs tēvs, ciemos ejot, vienmēr lika šlipsi, viņam šlipse ļoti piestāvēja, uzreiz bija tāds skaistulis, ka nu tikai! Liec, liec šlipsi, nestrīdies!"
Malle nostājās pie spoguļa, pielaboja vēl brošu pie krūtīm un ar pirkstu iesmērēja smaržas aiz auss.. Šīs smaržas viņai uzdāvināja jau pirms desmit gadiem, bet pudelīte joprojām bija gandrīz pilna, jo ar tik dārgu lietu jāapietas taupīgi, lai pietiktu ilgākam laikam. Tāpēc Malle katru dienu nesmaržojās, vien pāris reižu gadā, uz īpašiem svētkiem. Malle bija pārliecināta, ka ar šo pudelīti viņas mūžam pietiks.
Kalju arī piegāja pie spoguļa un žēlojās, ka šlipse spiež.
"Redzi," teica Malle. "Protams, šitā gumija ir diezgan cieša. Žēl gan ka tēvs nevarēja tev šlipses siešanu iemācīt, tagad tev jānēsā šlipses uz gumijas. Ričardam nebija nekādu šlipšu uz gumijām, viņam vienmēr bija kārtīgas. Pat tauriņa mezglu mācēja sasiet. Pag, stāvi mierīgi, es tev sakārtošu smuki. Nu re, nu tu esi mans jaukais zēns."
Malle iegāja virtuvē. Maisiņš ar ciemakukuli bija jau iepakots un stāvēja uz taburetes. No rīta viņi vēl bija strīdējušies, Kalju uzskatīja, ka Imanuēlam labāk patiktu kūka, bet Malle domāja, ka piemērotāki būtu kāpostu tīteņi.
"Mammu, ciemos ejot, neviens nenes līdzi kāpostu tīteņus!" Kalju mācīja. "Vienmēr nes kūkas, torti vai kliņģeri. Kaut ko saldu!"
"Bet es domāju, ka nesīsim kāpostu tīteņus. Viņš ir vientuļš vīrs, viņam būs prieks par kaut ko sāļu."
"Mammu, bet tie tīteņi taču ir no "Oposuma". Neklājas tādus nest."
"Un kas par to, ka "Oposuma", Ulo kungs taču ir ļoti labs pavārs. Viņa kāpostu tīteņus nav kauns dāvināt. Tie ir ļoti garšīgi. Un tikai vakardienas, visu laiku stāvējuši vēsumā, tos vēl vairākas dienas varēs uzsildīt. Tici man, Imanuēla kungs ļoti priecāsies. Kas tad ir kūka, pliks putukrējums, tikai bojā zobus un resnina. Apēstu tās kūkas pie tējas un viss, Imanuēla kungam nekas nepaliktu. Turpretī kāpostu tīteņus viņš vēl varēs uzsildīt rīt un parīt, un nevajadzēs pašam neko gatavot."
Malle ielika kāpostu tīteņus starp diviem zupasšķīvjiem un tos cieši sasēja kopā ar auklu. Tad viņa tos ietīstīja maisiņā un tad drošības pēc vēl vienā maisiņā. Un to visu beigu beigās rūpīgi ielika ceļojuma somā.
Tad viņi sāka doties. Malle turējās pie Kalju rokas, un Kalju otru roku aizņēma soma ar kāpostu tīteņiem.
"Nevicinies pārāk ar to somu," Malle piekodināja. "Tur ir pārtika."
Soma briesmīgi novilka Kalju roku un viņš to centās turēt nekustīgi, kamēr sāka sāpēt. Bet viņš nesūdzējās.
Imanuēls jau gaidīja pie mājas durvīm, kā pirmoreiz tiekoties. Viņš plati smaidīja, tā ka katra grumba viņa valriekstam līdzīgajā sejā smaidīja līdzi.
"Nāciet tik iekšā!" viņš aicināja. "Tēja jau ievelkas. Indijas tēja!"
"Ak, dievs, Indijas tēja! Vai nu vajadzēja tā pūlēties?" Malle meta ar roku. "Mums būtu derējusi arī visparastākā liepziedu tēja, vai tā pati mežrozīšu. Indijas, ak kungs! Priekš kam tā tērēties? Būtu varējuši kaut vai to pašu ūdeni dzert, pliks ūdens arī ir ļoti labs, mans tēvs vienmēr teica, ka akas ūdens ir zelta vērts."
"Karsta tēja ir tomēr vēl labāka," smaidīja Imanuēls un veda ciemiņus iekšā. Viņš bija ļoti priecīgs par kāpostu tīteņiem ("Nu tagad ir uz vairākām dienām ēšanas problēma atrisināta! Cik gan es jums esmu pateicīgs!"), un Kalju bija priecīgs, ka atbrīvojies no smagās nastas, un vēl jo vairāk priecīgs kļuva, kad uzmeta skatienu galdam un saprata, ka tomēr šodien bez kūkas nepaliks. Malle uzreiz palūdza atļauju apmeklēt tualeti ("Es nezinu, kas tā par lietu, bet kā es drusku pastaigāju, tā vajag!"), un Imanuēls, burvīgi smaidīdams, atbildēja, ka tualete ir kundzes rīcībā jebkurā laikā.
Kalju novilka kurpes un iegāja dzīvojamā istabā. Imanuela dzīvoklis nebija liels, divas istabas un virtuve, nekā īpaša. Bet kas tūliņ iekrita acīs, tās bija lelles. Desmitiem leļļu, kas bija saliktas plauktos gar sienām. Lelles bija veidotas no māla un attēloja cilvēkus dažādās pozās: vīriešus un sievietes, bērnus un vecīšus. Daļa stāvēja, daļa sēdēja, daļa ar kaut ko nodarbojās. Vienai bija rokā lāpsta, citai spainis, viena turēja virs galvas badmintona raketi, cita peldbiksītēs gatavojās lēcienam ūdenī. Viena lelle lasīja grāmatu, cita spēlēja mutes harmonikas. Viena lelle šuva, cita turēja rokās pannu, gatavojoties cept vēršaci. Visas lelles bija ar priecīgām sejām, visas smaidīja.
Kalju nespēja atraut skatienu. Malle iznāca no tualetes, paslavēja rožaino tapešu skaistumu, bet istabā palika brīdi stāvam, tad iesaucās:
“Ak debess, te taču ir muzejs!”
“Muzejs jau nu gan tas nav,” Imanuēls pasmaidīja. “Vienkārši mans mazais hobijs. Man brīvajā laikā patīk ar mālu darboties, bet ko es vienmēr podus un vāzes taisīšu, tas ir garlaicīgi. Lelles taisīt ir interesantāk. Un kopš brīva laika man ir daudz, to ir saradies kāds bariņš. Drīz vairs nebūs vietas, kur tās salikt.”
“Cik skaisti!” Malle bija sajūsmā. “Skaties, Kalju! Skursteņslauķis! Un te ir ugunsdzēsējs! Ak mīļā stundiņ, viens boksējas! Vīrs ar bārdu ēd saldējumu. Un skaties, šitai lellei ir viena mazāka klēpī – cik mīļi!”
“Tā ir māte ar bērnu.”
“Un skaities šo, Kalju! To ar ūsām! Tas jau ir... Mīļā debess, tas taču pilnīgi izskatās pēc tava tēva Ričarda! Nu tiešām, precīzi! Jūs esat liels mākslinieks, Imanuēla kungs. Jums vajadzētu par šito darbu ordeni saņemt.”
“Kādu vēl ordeni, dārgā Malles kundze? Un par ko? Par to, ka es mājās savam priekam ņemos ar mālu un tādā veidā nositu laiku? Bet man ir prieks, ka Jums patīk. Tagad sēdīsimies pie galda, citādi tēja atdzisīs. Ņemiet kūku!”
Malle sāka Imanuēlu rāt, ka tas viņus tik bagātīgi cienājot un visbeidzot paziņoja, ka viņa ir gatava apēst tikai ceturtdaļu kūkas, vairāk ne. Toties Kalju nelika divreiz lūgties, paņēma veselu kūku un ēda.
“Malles kundze, nu ko jūs jokojat, kāpēc man vēl kūka būtu jāgriež gabaliņos?” teica Imanuēls. “Es nopirku trīs kūkas – katram pa vienai. Par kādu ceturtdaļu jūs runājat? Ņemiet un ēdiet, ticiet man, tā ir laba. Es jums nepiedāvātu sliktu.”
“To es zinu, ka jūs sliktu nepiedāvājat, es vienkārši tāpēc, ka kauna lieta...”
“Par visu jums kauna lieta. Ēdiet nu, neraizējieties ne par ko.”
“Jūs par mums rūpējaties kā par kādiem karaļa kaķiem,” Malle nopūtās, bet vairs nestrīdējās un paklausīgi apēda kūku. Tad pašūpoja galvu un teica:
“Kaut ko tik garšīgu es mūžā nebiju ēdusi. Liels paldies!”
Pēc brīža viņi dzēra tēju un tērzēja. Kalju nespēja vien beigt apbrīnot lelles.
“Mammu, skaties – šī lasa sēnes!” Viņš ik pa brīdim iesaucās. “Mammu, skaties – policists!”
“Esi klusu, Kalju, mēs ar Imanuēla kungu runājamies,” Malle aizrādīja, bet viņas skatiens arī vienā laidā krita uz plauktiem, jo sevišķi tur, kur stāvēja ūsainais vīrs, kas atgādināja Ričardu. Imanuēls to pamanīja, piecējās, paņēma no plaukta ūsaino lelli un teica:
“Ļaujiet man jums to uzdāvināt.”
“Nē, ko jūs!” Malle sabijās. “Es tikai skatījos... Jūs nedrīkstat savas lelles tā izdāļāt?”
“Gluži otrādi, es to tieši drīkstu. Mana lelle, daru, ko gribu. Malles kundze, paskatieties apkārt, man to vēl paliek tik daudz! Tieši labi, ja plauktā drusku atbrīvojas vieta, es varēšu jaunu tēlu uzmeistarot. Ņemiet, ņemiet! Es taču redzu, ka jums patīk.”
“Atgādina manu mirušo dzīvesbiedru,” Malle atvainodamās bilda. “Ko lai ar jums dara! Tikai cienājat un dāvināt...”
“Un jums tikai arvien kauns.”
“Ļoti kauns.”
Mallei pat asaras uznāca. Imanuēls viņai smaidot paspieda roku.
“Velti, gluži velti! Es ietīšu lelli avīzē, jums būs vieglāk to paņemt līdzi.”
Beidzot tika līdz tam, ka Mallei un Kalju bija laiks taisīties uz māju.
“Es esmu jums bezgala pateicīga par visu!” teica Malle un pagriezās pret Kalju, kurš vilka kājās kurpes. “Bet, Kalju, vai tu vispār uz tualeti biji? Vai, tu nebiji! Tad jau tu neesi redzējis rožainās tapetes! Tu jau vari vēl ieiet.”
“Bet man jau viena kurpe ir kājā,” Kalju taisnojās.
“Nu tad novelc to!”
“Nē, ej tāpat!” piedāvāja Imanuēls. “Tas neko nekaitēs.”
“Es aizlēkšu uz vienas kājas,” apsolīja Kalju un tā izdarīja. Pēc brīža atgriezās un slavēja:
“Ir gan skaistas!”
“Skaties, ka tu ar lelli uzmanīgi apejies,” brīdināja Malle. “Noliksim mājās blakus tēva bildei. Kad jūs pie mums atnāksiet, Imanuēla kungs, tad redzēsiet, cik līdzīga, pilnīgi neticami līdzīga.”
“Es ticu gan,” teica Imanuēls. “Uz drīzu tikšanos, kundze! Un ar tevi, Kalju, noteikti redzēsimies “Oposumā”!”
Viņš pavadīja ciemiņus līdz ārdurvīm un vēroja, kā tie lēni sasniedz ielas stūri un tad izgaist skatienam. Tad viņš iegāja atpakaļ istabā un no skapja izņēma māla gabalu. Visai lielu gabalu.

Turpinājums sekos.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru