trešdiena, 2015. gada 8. jūlijs

Andruss Kivirehks. Pasaules malā (44)


Reins Kamms bija ceļā no darba uz mājām, pagriezās, kā parasti, ap dzeltenās mājas stūri un ieraudzīja savā priekšā pazīstamo galveno ielu. Viņš pagāja garām puķu veikalam un pulksteņu darbnīcai.
Viņam šodien bija stingrs plāns iegriezties “Oposumā”, jo bija Anu kārta izņemt Sandru no bērnudārza, viņai jau bija sācies vasaras atvaļinājums un tātad laika bija, cik uziet. Nebija jālabo nekādi kontroldarbi. Skolēni izmantoja trīs mēnešus, lai aizmirstu vēsturi un koncentrētos uz tagadni., savukārt skolotāji centās aizmirst skolēnus.
Reins pārgāja pāri brauktuvei. Kāds krievu vīrietis ar žokejcepuri pienāca viņam klāt un pajautāja ceļu uz kaut kādu “Tranbelstrožu”. Vismaz tā izklausījās. Reins gluži labi zināja krievu valodu, bet šitādu vārdu zināja pirmo reizi.
“Kas tā par vietu?” viņš pārjautāja.
“Tranbelstrož,” krievs atkārtoja. “Man teica, ka tas ir kaut kur šeit.”
“Bet kas tas tāds ir?” Reins taujāja. “Ko tur taisa?”
“Es nezinu,” krievs atteica. “Man lika turp iet.”
“Adresi zināt?” Reins jautāja.
“Nezinu,” krievs atbildēja.
“Nu tad es nevaru palīdzēt,” Reins pašūpoja galvu.
“Vai arī Transtrulstraž,” krievs piedāvāja citu variantu.
“Arī nezinu. Laikam kaut kāda firma.”
“Nu jā... Kaut kāda firma... Kaut kur šeit jābūt...”
“Diemžēl neesmu dzirdējis,” teica Reins.
“Nu ja. Tad atvainojiet,” krievs žēli noteica, pagāja pāris soļu, apstājās un sāka blenzt uz māju jumtiem, it kā cerēdams ieraudzīt milzu izgaismotu uzrakstu.
“Par to es pastāstīšu “Oposumā”,” Reins nodomāja. “Un Anu arī.” Viņš priecājās, ka nav jāiet uz krogu un mājās tukšām rokām.
Viņš nogāja simt metru, un iezvanījās telefons. Tā bija Anu.
“Halo!” Reins sauca. Viņš gribēja pateikt, ka būs mājās vēlāk, taču, pirms viņš paspēja ko pateikt, Anu viņam piebļāva pilnu ausi:
“Sandra nokrita!”
“Ko?” Reins apstājās. “Kad?”
“Tikko! Bijām jau mājās. Viņa uzkāpa virtuvē uz krēsla, krita un sasitās pret skapja stūri! Mēs tagad esam ātrajos un braucam uz slimnīcu! Viņa ir bezsamaņā!”
“Vai galva pušu?”
Reinam šķita, ka iela ap viņu sāk griezties.
“Protams! Virtuve pilna ar asinīm! Pie deniņiem, vai saproti?”
Anu sāka raudāt un beidza sarunu.
Reins stāvēja turpat, kur bija runājis ar Anu. Viņš pat telefonu neielika kabatā, bet joprojām turēja rokā. Iela peldēja viņam acu priekšā, mašīnu troksnis viņu sasniedza it kā no attāluma. Šķita, ka kāds Reinu būtu izsviedis ārā no realitātes, viņš gan joprojām redzēja apkārtni, bet neko vairs nedzirdēja. Viņš atradās kaut kādā nebūtībā, acu priekšā ņirbēja, un ķermenis bija it kā bezsvara stāvoklī.
Atkal parādījās krievs, pienāca klāt un kaut ko jautāja, laikam atkal par savu trans-blabla vietu, bet Reins viņa balsi nedzirdēja un klusēdams papurināja galvu. Krievs skatījās viņā savādu seju, purināja aiz pleca un vēl kaut ko jautāja. Šoreiz Reins saprata, ka krievs jautā, vai viņam ir slikti.
“Nē,” Reins atbildēja. “Viss kārtībā.”
Krievs pamāja un gāja prom. Reins pagāja pāris soļu un atkal apstājās. Viss kārtībā? Nē, protams, nē, nekas nebija kārtībā, bet nebija nekādas jēgas krievam to teikt. Krievam bija savas darīšnas, visiem bija savas darīšanas, visai pasaulei, no kuras Reins nupat ir atšķirts. Citiem nebija gar viņu nekādas daļas, un arī viņam nebija nekādas daļas gar citiem, tikai ar Anu un Sandru, kuras bija vai nu ātrajā palīdzībā, vai slimnīcā.
Reins juta, ka viņa rokas un kājas kļūst ledusaukstas, kaut gan citādi viņu pārņēma karstums. Viņš negribēja vairs stāvēt uz ielas, viņam gribējās ielīst kādā alā, kādos ēnainos krūmos un tur kvernēt, kamēr... Kamēr kas? Kamēr viss noskaidrojas. Un ja patiešām notiktu, ka... tad līdz pasaules galam.
Viņš nogāja dažus metrus līdz autobusa pieturai un apsēdās uz soliņa. Mašīnas traucās garām, tās kaut kur steidzās, tās kaut kur gaidīja. Reins to neievēroja.
Pie viņa kājām pienāca balodis un nočiepa kādu drupaču. Reins sēdēja un sēdēja. Varbūt tomēr vajadzētu braukt uz slimnīcu pie Sandras? Viņš paņēma telefonu un zvanīja Anu, baidīdamies no sienas balss, un baisākās domas šaudījās viņa galvā. Bet Anu telefons bija izslēgts. Tas likās tikpat briesmīgi. Kaut kas notika, kaut kas izšķirošs un baismīgs. Nē, viņam tomēr jābrauc uz slimnīcu, sameklēt viņas. Nevar tā pa tukšo nīkt, jāmeklē taksis.
Rains uzspieda taksometru firmas numuru. Ilgi gaidīja, beidzot dispečere atbildēja, mierīgā, pat miegainā balsī, it kā pasaulē viss būtu labākajā kārtībā, it kā nekur neviena meitene ar asiņainu galvu negulētu slimnīcā.
“Es gribētu taksi,” Reins teica un nosauca autobusa pieturu, pie kuras atradās. “Uz Reina vārda.”
“Uzgaidiet,” dispečere teica, un Reins labu brīdi dzirdēja tikai čaukstoņu. Tas bija neizturams brīdis. Beidzot atkal atskanēja sievietes balss.
“Diemžēl šobrīd nav nevienas brīvas mašīnas,” viņa teica. “Atvainojiet!” Un nolika klausuli.
Reins juta, ka nosvīst viscaur. Trīcošiem pirkstiem viņš meklēja citas taksometru firmas numuru, atrada, zvanīja. Numurs bija slēgts.
“Maita!” viņš nolamājās, pietrausās kājās un metās nejauši izvēlētā virzienā, meklējot starp garāmbraucošajām mašīnām brīvu taksi. Patiesībā viņš bija gatavs mesties pa vidu satiksmei, lai apturētu pirmo auto, jo kur gan tam auto vispār bija jābrauc, viņi jau tik drasē riņķī prieka pēc, kā gan cilvēki var būt tik vieglprātīgi un nepadomāt, ka kādam šis ir izšķirošs brīdis!
Tad kāds viņu satvēra aiz pleca. Tas bija Imanuēla kungs.
“Sveiki!” viņš smaidot teica. “Vai jūs arī uz “Oposumu”? Kā klājas mazajai Sandrai?”
“Slikti,” Reins atteica. “Viņa krītot sasita galvu un ir bezsamaņā. Es gribu aizbraukt uz slimnīcu pie viņas, bet neviena taksometru firma neceļ klausuli!”
Imanuēla kunga acis momentā satumsa.
“Ko jūs sakāt,” viņš klusi teica, nedaudz tā kā pārmetoši, un vēl klusāk piebilda. “Tādām lietām nevajadzētu notikt. Ne šeit. Tas neder, nemaz neder.”
Viņš pavērsa savu valrieksta seju pret Reinu tā, it kā gribētu to noskūpstīt.
“Darām tā, it kā nekas nebūtu bijis?” viņš čukstēja, skatīdamies uz Reinu ar savādu skatienu. “Sarunāts? Nekā nav bijis un viss.”
Viņš paspieda Reina roku, gluži kā apstiprinādams slepenu sazvērestību, pagriezās un gāja uz “Oposuma” pusi.
Reins neko nesaprata. Viņš pavadīja Imanuēla kungu ar skatienu, līdz tas pazuda starp mājām, tad atkal paņēma telefonu.
Viņam jādabū taksis!
Tai pašā brīdī telefons iezvanījās. Viņš ekrānā ieraudzīja Anu vārdu, un viņam sagriezās galva.
Kas nu?
“Jā,” viņš klusi teica, it kā atrastos palātā vai vēl trakākā vietā. “Runā!”
Anu kādu brīdi klusēja.
“Nu, kas ir?” Reins jautāja. Viņam acīs sariesās asaras.
“Ar Sandru viss kārtībā,” Anu savādā balsī teica. “Viņa nāca pie samaņas. Mēs drīz braucam mājās.”
“Vai viņu sašuva?” Reins jautāja. Atkal kļuva viegli un labi. Viņas dodas mājās! Viss trakākais ir garām! Šuves, tas ir sīkums! Kaut gan, protams, uz sejas, meitenei... Bet vienalga, tās aizvilksies, galvenais, ka nenotika tas, ko bailes pat pieminēt. “Vai ievainojums liels?”
“Nav ievainojuma,” Anu atbildēja. “Neviens šeit neko nesaprot. Viņa vienkārši vienā brīdī atvēra acis un bija ļoti pārsteigta, ka atrodas slimnīcā. Saproti, viņai nav ne skrambiņas! Es padomāju, ka es viena esmu stulba, bet ārsti arī redzēja... Viņu vēl mazliet izmeklēs, tad brauksim. Tu esi mājās?”
“Jā,” Reins atbildēja. “Tas ir, vēl ne. Bet eju. Tad redzēsimies!”
Viņš būtu gribējis vēl pateikt “Es tevi mīlu”, bet vilcinājās, kā parasti, un Anu pārtrauca sarunu.
Reins gāja mājās. Viņš jutās kā no saunas iznācis, gaišzilais krekls bija no sviedriem gandrīz melns. Pat žakete bija slapja. Bija tāda sajūta, it kā pēc smagas slimības pirmo reizi piecēlies no gultas, zeme šūpojās zem kājām. Galva bija tukša. Bet sirds sitās ātri, un visas pasaules bēdas vienā mirklī bija aizmirsušās.
Viņš atslēdza dzīvokļa durvis un uzreiz ieraudzīja asinis. Nelielas asins lāses priekšnamā, lielākas uz virtuves durvīm un liela asins peļķe pie virtuves skapīša. Peļķes vidū mētājās apgāzies krēsls. Anu nebija neko satīrījusi, nu protams, asinis var pagaidīt, tai brīdī bija svarīgi pēc iespējas ātrāk nogādāt bērnu slimnīcā. Reins novilka sasvīdušās drēbes, aiznesa uz vannasistabu, uzvilka rītasvārkus un sāka mazgāt asinis no grīdas.
Viņš bija gandrīz pabeidzis, kad atvērās durvis. Anu ar Sandru bija mājās. Anu izskatījās ļoti nogurusi, viņa arī bija sasvīdusi un uz drēbēm viņai bija asiņu pleķi. Klusēdami viņi apskāvās.
“Tēti, es no taksometra gāju zeķēs,” Sandra priecīgi pavēstīja. “Zeķēs ir baigi forši iet pa ielu.”
“Es nepaņēmu viņai čības... kad tas notika,” Anu skaidroja. “Es viņu nesu, es baidījos... Ak dievs, cik tas bija šausmīgi!”
“Parādi savu galvu, Sandra,” Reins lūdza.
“Kāpēc man viņa visu laiku jārāda?” Sandra purpināja. “Man nekas nekaiš!”
“Parādi!” Reins pieprasīja un pavilka meiteni pie sevis.
Galvā tiešām nebija ne skrambas, kur nu vēl brūces. Viss bija kā parasti.
“Laid, es tagad iešu skatīties multenes,” teica Sandra, izlocījās no tēva rokām un aizskrēja uz otru istabu.
“Saki, ko tas nozīmē?” jautāja Anu. “Vai redzēji asinis?”
“Redzēju.”
“No kurienes tās radās, ja viņai galvā nav ne skrambas?”
“Es nezinu,” Reins noteica.
Viņi klusēja.
“Tā ir fantastika,” Anu brīnījās. “Varētu domāt, ka es redzēju sapni. Ak, Rein, tas bija šausmīgs sapnis!”
“Es ticu,” Reins piekrita. “Es arī, kad izdzirdēju... Kad tu man piezvanīji... Tas bija visbriesmīgākais brīdis manā dzīvē. Tādas lietas nedrīkstētu notikt...”
“Un nenotika...” viņš piebilda. “Tas nenotika un viss.”
Viņa acu priekšā parādījās vīriņš ar valrieksta seju.
“Ko tu teici?” pārjautāja Anu, kas bija iegājusi vannasistabā novilkt drēbes.
“Es teicu, ka nekas nav bijis un viss,” Reins atkārtoja. “Anu, man uz brīdi jāiziet.”
“Uz kurieni tad?”
“Es nebūšu ilgi. Es kaut ko aizmirsu... Man viena lieta jāpajautā.”
“Nu tad ej,” teica Anu. “Bet esi drīz atpakaļ. Es gribu ieiet vannā, bet neuzdrošinos atstāt Sandru vienu istabā. Vienkārši neuzdrīkstos, gribu viņu visu laiku paturēt acu priekšā. Es saprotu, ka tas ir stulbi, bet man ir tāda sajūta, ka, tiklīdz es neuzpasēšu, viņa atkal nokritīs.”
Anu sāka raudāt.
“Nu nekritīs,” Reins teica, vilkdams kājās džinsus. “Neuztraucies, es būšu ātri, bet tas ir svarīgi.”
Viņš nobučoja sievu un izskrēja pa durvīm.
Pie ārdurvīm viņš satika to pašu krievu.
“Ā! Sveiki!” tas uzsauca kā vecam paziņam. “Es atradu.”
“Kur tad bija?” Reins apvaicājās.
“Ai, ļoti vienkārši. Tikai jānogriežas pa kreisi, tad jāiziet cauri tunelim, un tur arī ir,” krievs priecīgi stāstīja. “Tai pašā mājā, kur notārs. Citreiz zināsiet.”
“Paldies,” Reins pateicās. “Tad visu labu!”
“Jums arī visu labu,” krievs novēlēja un pieklājīgi pacēla cepuri.
Reins aizsteidzās uz “Oposumu”.

Turpinājums sekos.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru