pirmdiena, 2015. gada 6. jūlijs

Andruss Kivirehks. Pasaules malā (43)


Nākamās dienas galvenais jaunums Ēvalda darbā bija – Urve ar savu Grieķijā atrasto mēbeļu galdnieku, dārgo Sulevu, plānoja doties uz Alpiem.
“Oi, Alpos ir skaisti!” sekretāre iegavilējās. “Es tur esmu bijusi daudzreiz. Nemaz nezināju, ka tu Urve, proti slēpot.”
“Tak nē, es neprotu slēpot!” Urve pacilātā garastāvoklī attrauca. Viņa sēdēja ar kafijas krūzi rokā, un ausīs šūpojās milzīgie, Grieķijā pirktie auskari. “Kopš pabeidzu skolu, pirms divdesmit pieciem gadiem, neesmu kāpusi uz slēpēm. Ak, dievs, kā es skolā ienīdu slēpošanu! Nekādi nevarēju tikt kalnā, slēpes visu laiku slīdēja nost, beigās rāpos četrrāpus kā suns. Un, lejā braucot, vienmēr iebraucu vienīgajā krūmā. Brīvprātīgi es vairs nekad mūžā slēpes nevilkšu. Sulevs arī sen neslēpo. Viņš klibo, viņam slima kāja, tu tiešām domā, ka viņš laidīsies no kalna? Nē, nē!”
“Bet priekš kam tad vispār braukt uz Alpiem?” brīnījās sekretāre.
“Tur ir skaisti,” Urve atbildēja. “Sulevs ir tur bijis agrāk, viņā teica, ka tas esot bjis vienreizējs pārdzīvojums, dzert rīta kafiju, lūkojoties uz sniegotajiem kalniem un mirdzošo sauli. Lai tie citi slēpo, mums tāpat ir labi, dzersim uz terases vīniņu un vērosim dabu.”
“Tomēr diezgan dīvaini braukt vērot dabu tieši uz slēpošanas kūrortu,” teica Naima. “Slēpošanas kūrorts ir domāts speciāli slēpotājiem. Sauli var baudīt Pērnavā.”
“Vai tu esi bijusi Alpos?” jautāja Urve nedaudz pikti.
“Neesmu, man nepatīk kalnu slēpošana,” Naima uzsvērti atteica. “Man patīk distanču slēpošana. Esmu braukusi uz Kēriku.”
“Nu tad arī runā par Kēriku. Es tur neesmu bijusi, varbūt tur patiešām visi augām dienām sviedriem vaigā slēpo. Sulevs ir divas reizes bijis Alpos, un viņš teica, ka tur nepavisam nav noteikti jāslēpo, tur esot papilnam ļaužu, kas vienkārši bauda kalnu gaisu un ainavas. Tā nav nekāda olimpiešu treniņnometne, tā ir četrzvaigžņu viesnīca.”
“Ai, kā es tevi apskaužu,” sekretāre nopūtās. “Es arī gribētu braukt.”
“Nu gan jau tu arī kādreiz aizbrauksi...” Urve samulsusi pasmaidīja. Viņai patika, ka sekretāre viņu apskauda, jo sekretāre bija jauna un smuka, viņai bija bagāts brūtgāns, un viņa bieži brauca uz ārzemēm, arī uz ļoti eksotiskām vietām kā Brazīlija vai Madagaskara. Ja jau viņa apskauda Urvi, tad bija iemesls būt lepnai.
Vecmeitai Naimai gan jau arī skauda, bet viņa neko neteica, tikai bakstījās datorā.
Ēvaldam galīgi neskauda, viņam nekārojās braukt ne uz Alpiem, ne citur. Viņam tāpat bija labi. Viņš mierīgi strādāja, kamēr iezvanījās telefons.
Zvanītājs bija sportists Tonu, kas bez gara ievada aicināja Ēvaldu ciemos.
“Reņģes ir krāsnī,” viņš kliedza trubā. “Vīnu šodien nedzersim. Mums ir svinīga pasēdēšana, ņemsim konjaku.”
“Kam par godu?” Ēvalds jautāja. “Vai tev ir dzimšanas diena? Vai Veronikai?”
“Veronika paņēma kaķi,” Tonu paskaidroja. “Tu velns! Runcis! Baismīgs. Es jau uzreiz teicu, ka mums diviem mājās vietas nav. Vienam no mums jāsasit savas olas pret leti, citādi nekā. Tad jau redzēs, kuru no mums Veronika izvēlēsies. Man jau tā nākas cīnīties par savām tiesībām. Bet runcis ir spēka pilns, tā ka es nezinu, kurš vinnēs.”
“Cik tad vecs tas runcis ir?” Ēvalds prašņāja.
“Es tak saku – maziņš,” Tonu kliedza. “Ļoti mazs, kā skudra. Nāc tūliņ šurp, tad redzēsi. Šobrīd, vells, mēģina rāpties augšā pa aizkariem. Riktīgs sportists, maita. Es jau saku, ka tas zvērs mani izēdīs no mājas. Nāc tad!”
“Tūlīt es nevaru, esmu darbā,” Ēvalds paskaidroja.
“Kas tas vispār par darbu, mūrnieks dara darbu, mūrē sienas, bende dara darbu, cērt galvas! Tu tur tāpat vien sēdi kā korķis pudelē. Nāc labāk sēdēt šeit! Skat, skat! Tu nevari iedomāties, ko tas kaķis tagad dara! Lien augšā pa krēsla atzveltni!”
Saruna pārtrūka. Ēvalds domīgi uzlūkoja savu mobilo. Pēc minūtes tas iezvanījās atkal.
“Es ielēju kaķim pienu,” Tonu paskaidroja. “Vai tu jau esi uz ielas? Nu cikos tad tu tiec? Nu labi, es tikmēr pieskatīšu kaķi. Pilnīgi mežonīgs radījums, un blenž uz mani tādu skatienu, ka... Tad jau redzēsi! Varbūt rīt man būs jāizvācas.”
Tonu pārtrauca sarunu. Ēvalds pakasīja zodu ar telefonu. Pēdējā laikā viņu aizvien vedināja dzert vīnu. Vai šai gadījumā konjaku, kāda starpība.
Ēvalds nopūtās. Viņš vislabprātāk ietu mājās, bet ko lai dara, ja tevi burtiski velk ar varu. Nevar tak atteikt Tonu.
Viņš piezvanīja Piretai un izstāstīja.
“Ko man darīt?” viņš raudulīgi vaicāja. “Tonu uzstāj... Laikam man jāiet?”
“Nu, protams,” Pireta apstiprināja. “Kaķis tak ir tik jauks dzīvnieks. Es un apskaties.”
“Nu tad es iešu,” Ēvalds noguris atteica. “Uz redzēšanos, dārgā!”
Ēvalds beidza sarunu, pasmaidīja un paskatījās datora ekrānā ar daudzsološu skatienu.
Kads viņš pēc pāris stundām zvanīja pie Tonu un Veronikas durvīm, Veronika bija tā, kas nāca atvērt.
“Sveiks, Ēvald!” viņa priecājās. “Nāc tūlīt uz virtuvi! Kaķim par godu uztaisījām reņģu sacepumu, tas vēl ir silts.”
“Tonu teica, ka tas esot mežonīgs radījums,” teica Ēvalds.
“Burvīgs kaķubērns,” Veronika iesaucās. “Tonu solās viņu audzināt par sportistu. Kopš atnesu puisi mājās, visu dienu staigā šim pakaļ. Gribēja izvilkt pat no dīvāna apakšas, par laimi neizdevās, tur viņam vismaz ir miers.”
“Kur tu viņu dabūji?” Ēvalds jautāja.
“Pie veikala viena sieviete tirgoja, kartona kastē ieliktu. Ko nu tirgoja – tāpat atdeva. Es paņēmu, kā var tik burvīgu dzīvnieku neņemt.”
Viņi iegāja virtuvē. Mazītiņš kaķēns dzēra pienu no tases, un liels Tonu gulēja blakus un saspringti vēroja kaķa ātro mēlīti.
“Ahāā! Ēvald!” viņš nodārdināja, ieraudzījis nācēju. Kaķēns nobijās no skaļās balss un aizskrēja paslēpties zem galda. Tonu četrrāpus aizlīda viņam pakaļ un sagrāba.
“Ko tu visu laiku viņu kacini, liec viņam mieru!” Veronika rājās.
“Es gribu parādīt Ēvaldam,” Tonu aizstāvējās. “Re, Ēvald! Šitāds viņš ir! Nu saki, ko lai es daru? Vai man jau šodien savākt mantas? Veronika atstiepusi mājā jaunu vīrieti, kas tad man vairs par dzīvi?”
“Ko tu vari visu laiku pļurkstēt šitās muļķības?” Veronika dusmojās. “Ēvalds vairs citreiz pie mums nenāks. Liec to kaķi zemē un sēdini ciemiņu pie galda, salej konjaku.”
“Pareizi! Konjaks! Tūlīt ieliešu!” Tonu iesaucās, uz mirkli nolika kaķi uz galda pie reņģu sacepuma, tad atkal sagrāba un iežmiedza sev klēpī, kad konjaks bija saliets. “Dzersim uz manu veselību, jo man visvairāk to vajag. Man, Ēvald, priekšā ir smaga cīņa, jo man jāatkaro atpakaļ Veronikas sirds! Šobrīd tā pieder tam spalvainajam radījumam, un es te esmu kā piektais ritenis.”
“Es gan domāju, ka es šai mājā esmu piektais ritenis,” teica Veronika, uzlikdama Ēvaldam reņģu sacepumu. “Kopš es atnesu kaķi, tu no viņa neatstājies. Tavu sirdi viņš ir iekarojis, tas uzreiz redzams.”
“Man taču jāiepazīst savs ienaidnieks,” Tonu skaidroja. “Man jau vairs daudz laika nav palicis, es ticu, ka viņš jau šonakt pārgrauzīs man rīkli, jo es jau teicu, ka divi ar olām vienā mājā nesadzīvos.”
“Izbeidz vienreiz šitās muļķības par tām olām. Nav jau vairs smieklīgi.”
“Līdz jokiem te tālu. Tev, Veronika, jāizlemj, kuram no mums jāsasit savas olas.”
“Ko tu vēl jautā? Tev, protams! Kaķis taču ir mans jaunais mīļākais.”
“Tā!” Tonu nopietni iesaucās un paskatījās Ēvaldam acīs. “Tu dzirdēji, Ēvald? Šitāds liktenis mani sagaida. Kad tu mani nākamreiz satiksi, es jau valkāšu kleitu, staigāšu uz pirkstgaliem un runāšu smalkā balstiņā. Šis zvērs būs mājas tēviņš.”
Viņš pacēla kaķi sev acu priekšā un sajūsmināts to uzlūkoja.
“Tīģeri!” viņš pie tā vērsās ar cieņu. “Ja es tevi tagad cieši neturētu, tu nokostu man galvu. Briesmonis!”
Viņš nobučoja kaķi uz dibena.
“Noliec taču viņu te,” Veronika teica. “Lai vari saskandināt ar Ēvaldu.”
“Nelikšu,” Tonu ielika kaķi sev klēpī, kur tas saritinājās un aizmiga.
“Kā viņu sauc?” Ēvalds jautāja.
“Vārds vēl jāsameklē,” Tonu atbidēja. “Tam jābūt kādam sportistam vai olimpiādes uzvarētājam par godu. Diemžēl igauņiem nav neviena vingrotāja, kas būtu olimpiādes medaļnieks, tāpēc es piedāvāju kaķi nosaukt par Jānu Taltsu.”
“Nekādā gadījumā,” Veronika pretojās. “Es taču nevaru saukt “Jān Talts, nāc šurp!” Tas nav kaķa vārds.”
“Nu tad Pslusalu.”
“Nē.”
“Tad Johanness Kotkas.”
“Nu bet tu padomā! Johanness Kotkas čurā kastē un murrā gultā? Kaķa vārdam jābūt Ints vai Muskas.”
“Muska vai Ints – vai tie būtu piemēroti vārdi nākamajam čempionam?” Tonu sašutis iesaucās. “Vai tu redzēji, cik veikli viņš rāpjas pa aizkariem? Es zinu – sauksim viņu par Luriku un viss.”
Veronika nopūtās.
“Nu labi, Luriks nav tik traki. Ar to var sarast. Dod man tagad viņu šurp, es viņu ielikšu groziņā, lai drusku atpūšas.”
Viņa paņēma gulošo Luriku, piespieda pie krūtīm un aiznesa uz otru istabu.
“Oi, Ēvald, dārgais draugs!” teica Tonu, kad viņi palika divatā. “Tas mežonis mani nobeigs.” Viņš atkal pielēja glāzes. “Šodien gan ir svarīga diena. Uz minkas veselību!”
“Vai jums nekad agrāk nav bijuši dzīvnieki?” Ēvalds apvaicājās.
“Nē, nekad. Neviena starp mani un Veroniku nav bijis!” Tonu purināja galvu. “Līdz šim bikses ir bijušas manās kājās, bet nu es jūtu, ka kaķis velk savas.”
“Un bērnu arī nav?” Ēvalds turpināja izvaicāt.
“Bērns... Reiz gandrīz bija. Bet tad notika tā, ka tomēr nebija. Saproti. Un pēc tam... nebija vairs iespējams,” Tonu atbildēja.
“Man ļoti žēl.”
“Tas bija tik sen,” Tonu atteica un tūlīt paaugstināja balsi. “Bet oi, Ēvald! Nu tik sāksies! Nezinu, kā es spēšu turēties pretī. Kaķu tēviņš mājās – tas jau ir karastāvoklis!”
“Nav tik traki, gan jau tiksi galā,” Ēvalds mierināja.
Mājās viņš nokļuva ap pusnakti, laimīgs un šmigā. Nu viņam bija labs prāts uz visiem cilvēkiem – gan uz Veroniku un Tonu, kas bij paņēmuši kaķēnu, gan uz sevi pašu, kuru gaidīja mājās vecā labā Pireta, gan uz Piretu, kurai bija tik labs vīrs, kas tikai dažreiz gāja iedzert un mājās atgriezās normālā laikā un arī citādi bija labs. Un kad viņš kāpņutelpā ieraudzīja Jāniku, arī uz viņu tam bija labs prāts, jo kā gan uz tik jaunu un jauku cilvēku lai nebūtu labs prāts?
“Jūs nu gan esat mīlīga,” viņš teica Jānikai no sirds. “Es to sen gribēju pateikt. Es tikko nāku no kaķa kristībām, viņš dabūja vārdu Luriks, sākumā gribēja likt Jāns Talts, bet beigās ielika Luriks, un tas Luriks ir tieši tikpat mīlīgs cik jūs. Jūs esat drusku līdzīgi. Jā. Ar labu nakti!”
Un Ēvalds drošu soli devās pa kāpnēm augšā.
Jānika sākumā no negaidītās satikšanās nedaudz izbijās, bet, iekļuvusi dzīvoklī, viņa vēlreiz pārdomāja Ēvalda vārdus, un viņai kļuva labāk ap sirdi. Randiņš, no kura viņa atgriezās, bija garlaicīgs, čalis pārsvarā bija klusējis, ar pirkstu glaudījis glāzes malu un mēģinājis skatīties Jānikai dziļi acīs. Jānika prātoja, vai šis paņēmiens nāk no kādas flirtēšanas pamācības. Katrā gadījumā tas nenostrādāja, tikai atstāja dīvainu iespaidu. Jānika apēda pasūtīto saldējumu tik ātri, ka sāka sāpēt zobi, un ātri gāja mājās.
Iepīkstējās telefons. Braukšanas instruktors bija atsūtījis īsziņu, kas sastāvēja no viena burta “k”.
Ak nē, Jānika skumīgi nodomāja. Nabaga onkulis! Acīmredzot nupat piedzēries, saņēmies drosmi un nu mēģina sūtīt mīlas apliecinājumus, tikai uz pogām vairs nevar trāpīt.
Tādus ziņojumus Jānika saņēma bieži un tāpēc nojauta lietas apstākļus. Un patiesi - braukšanas instruktors tai brīdī svinēja sievasmātes jubileju.
Vienā brīdī viņš bija piecēlies no galda, aiztenterējis uz mazmājiņu, izņēmis telefonu un, mēles galu no mutes izbāzis, mēģinājis uzdrukāt ziņu. Bet jau pēc “k” burta uzbakstīšanas nejauši nospieda nepareizo pogu, un ziņa nosūtījās. Un pēc tam telefons iekrita podā. Vienas vienīgas bēdas un nelaimes.
Jānika par šīm bēdām neko nezināja. Viņa nožāvājās, izslēdza telefonam skaņu, lai pielūdzēji netraucē naktsmieru ar savām īsziņām, un likās gulēt.

Turpinājums sekos.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru