svētdiena, 2015. gada 4. janvāris

Andruss Kivirehks. Pasaules malā (33)


Imanuēla kungs nāca ciemos pie Malles un Kalju.
Malle bija visu dienu pavadījusi virtuvē. Šoreiz viņa bija izlēmusi pati gatavot, nevis uzsildīt no “Oposuma” atnesto. Malle bija apsvērusi visus iespējamos salātus un uzkodas, ieskaitot rosolu, siļķi ar krējumu vai pildītas olas, bet beigu beigās viņa teica Kaljum:
“Zini ko, Kalju, taisīsim tomēr silto ēdienu. Atceries, ar kādu prieku Imanuēla kungs uzņēma kāpostu tīteņus, kad mēs gājām pie viņa. Vīrietis grib piepildīt vēderu ar kārtīgu ēdienu, un tās uzkodas nemaz nesanāk lētāk kā siltais, pat dārgāk! Nopirksim cūkgaļu un skābus kāpostus, izvārīsim kartupeļus. Tas ir īsts igauņu ēdiens.”
“Tas ir Ziemassvētku ēdiens,” Kalju apgalvoja, taču Malle atteica, ka cūkgaļu un skābus kāpostus var ēst vienmēr. Cūkgaļa ar kāpostiem patiešām bija viņai ļoti iemīļots ēdiens, un Ziemassvētkos viņa to saēdās tādā daudzumā, ka pēc tam stenēja vien, un vēl pirms gulētiešanas ielavījās virtuvē un pagrāba mutē jau atdzisušos kāpostus, tā ka 1. janvārī sev par pārsteigumu atklāja, ka nav vairs lāga palicis, ko uzsildīt.
Viņi aizgāja uz tirgu, nopirka gaļu un kāpostus, un Malle sāka cept un vārīt. Virtuvē kļuva karsts kā ellē, Malle bija uzvilkusi plānu naktskreklu, bet arī tas viņai mugurā kļuva gluži slapjš.
Kalju mēģināja palīdzēt, bet māte viņam uzticēja vienīgi kartupeļu mizošanu.
“Tu neproti vārīt kāpostus!” Malle apgalvoja. “Vajag tā, lai Imanuēla kungs būtu pilnīgi apmierināts!”
“Mamm, bet es taču strādāju restorānā,” Kalju atgādināja.
“Bet tu tak neesi pavārs, tu tikai mazgā traukus! Nemaisies, Kalju, man jau tā ir tik daudz darāmā!”
Beidzot ēdiens bija gatavs, un Malle iegāja dušā. Viņa uzvilka svētku kleitu, piesprauda tauriņa brošu, kā arī sameklēja savu veco smaržu pudeli. Uzpilinājusi sev uz kakla pāris piles, viņa piedāvāja pudeli Kaljum.
“Kalju, iesmaržojies tu arī!”
“Mammu, tās tak ir sieviešu smaržas!” Kalju atteicās.
“Ei nu, kas tad to atšķirs! Nu uzšļakstīšu tev nedaudz?”
Kalju atvairījās un pazuda otrā istabā.
“Nu ka ne, ne!” Malle nopūtās. “Tavs tēvs gan vienmēr iesmaržojās ar odekolonu, ja kaut kur izgāja. Uzlēja uz plaukstām un izberzēja pa visu seju. Bija dikti šiks vīrietis, uz ielas visas sievietes atskatījās, kas tur iet tāds sasmaržojies. Varbūt tāpēc tu vēl neesi sievu atradis, ka baidies iesmaržoties.”
Tad iezvanījās durvju zvans, un Imanuēla kungs bija jau klāt. Viņam bija rokā liels saulpureņu pušķis, ko viņš, dziļi paklanīdamies, pasniedza Mallei.
“Ak, debess, un saulpurenes jau zied!” Malle brīnījās. “Liels paldies! Lauka puķes es mīlu visvairāk! Nāciet tālāk! Nepievērsiet uzmanību, ka mums te tā nevīžīgi, sen nav bijis remonts, bet nu jau Kalju apsolīja pie tā ķerties, tā ka drīz jau viss būs kārtībā.”
Kalju gan neatcerējās, ka būtu ko tādu solījis, bet ciemiņa klātbūtnē negribēja ar māti strīdēties. Tad Imenuēla kungu ieveda dzīvojamā istabā, un Malle sāka viņam pasniegt ēdienu.
“Ko jūs te esat pagatavojusi, tās jau kā svētku pusdienas!” Imanuēla kungs brīnījās. “Nudien nevajadzēja!”
“Bet kā tad citādi, mums jau ciemiņi nāk tik reti, ka tie jau ir svētki,” teica Malle, uzlikdama Imanuēla kungam uz šķīvja kartupeļus. “Un tas jau nav nekas sevišķs, parasts igauņu ēdiens, kartupeļi, kāposti un cūkgaļa, nav jau nekādi fazāni, ne arī valzivs!”
“Kur nu valzivs – tādu es mūžā neēstu!” Imanuēla kungs izteicās. “Nekraujiet man, Malles kundze, tik lielu porciju, citādi vēl šķīvis zem tās sabruks!”
“Nebaidieties, tie ir stipri šķīvji, tos man māte dāvināja kāzās! Tie ir izturējuši jau piecdesmit gadu un izturēs vēl. Tajos laikos prata traukus izgatavot.”
Viņi sāka ēst, bet notika neliela ķeza – Kaljum paslīdēja roka, un kāposti no karotes nokļuva nevis mutē, bet uz biksēm.
“Kaljucīt!” Malle iesaucās. “Ko tu izdarīji! Liels cilvēks, bet ēst nemāki! Uzmeti kāpostus uz jaunajām biksēm! Ej ātri uz vannasistabu un samitrini ar ūdeni, citādi paliks pleķis!”
Kalju nosarka un devās uz vanasistabu, un, uzkavējies tur kādu brīdi, atgriezās ar slapju bikšu staru.
“Nu ko tu tik traki skaloji!” Malle dusmojās. “Tu izskaties, it kā būtu ar biksēm gājis peldēties! Nē, nu tev tagad vajag tās nomainīt, kā tad tu sēdēsi pie galda ar slapjām biksēm.”
“Man tas netraucē,” Imanuēla kungs teica.
“Man gan traucē,” Malle paziņoja. “Un viņam jau pašam arī slikti, ka kāja paliek auksta. Ej vien ej, Kalju! Uzvelc citas bikses!”
Kalju paklausīgi iegāja otrā istabā, bet tūliņ bija atpakaļ ar tām pašām slapjajām biksēm.
“Nu?” Malle brīnījās. “Kāpēc nenomainīji?”
“Es neatradu citas,” Kalju kaunīgi murmināja.
“Ak tu debess, nu tās taču atrodas tur, kur vienmēr!” Malle nopūtās un ar grūtībām piecēlās kājās. “Imanuēla kungs, tūliņ būšu atpakaļ, uzgaidiet vienu mirkli, iedošu puikam citas bikses. Viņš jau pats neko nevar atrast.”
Malle iegāja otrā istabā un tūliņ bija atpakaļ.
“Vai bikses atradāt?” Imanuēla kungs jautāja.
“Protams, bikses bija tur, kur jau parasti tās nolieku,” Malle atbildēja. “Ak, Imanuēla kungs, mana bēda ir tā, ka mans Kalju ir tik nevarīgs. Viņa tēvs galīgi tāds nebija. Redziet, tur ir viņa bilde. Ir tak līdzīga tai jūsu figūriņai? Nu precīzi! Kā tas tā iespējams?”
“Redziet, laikam es viņu pazinu,” Imanuēla kungs smaidīdams atteica. “Tā ka figūriņa ir laikam taisīta pēc viņa sejas, cita noslēpuma tur nav.”
“Jūs pazināt Ričardu?” Malle jautāja ieplestām acīm. Viņa apsēdās blakus Imanuēla kungam uz dīvāna un ziņkārīgi viņā vērās. “Kā jūs viņu pazināt? Vai kopā strādājāt? Gājāt vienā skolā?”
“Nē,” Imanuēla kungs atteica. “Mēs iepazināmies... diezgan nejauši. Gluži kā ar jums. Ričards nāca pie manis remontēt televizoru.”
“Tiešām!” Malle aizrautīgi pamāja. “Viņš remontēja cilvēkiem televizorus, un ar to nopelnīja tīri labu kapeiku. Uz tehniku viņam bija ķēriens! Nevis kā puika, tas jau neprot pat naglu sienā iedzīt, sadauzīs visu apmetumu un vēl savainos visus desmit pirkstus! Kur nu vēl par kādu mašīnu remontu runāt! Bet Ričardam bija zelta rokas. Ak, tad viņš gāja arī pie jums! Re, cik interesanti! Man tāds prieks. Ziniet, viņš jau sen ir miris, nav gandrīz neviena, kas viņu atcerētos, ar ko varētu par viņu parunāt... Vai viņš pie jums nāca vairākas reizes?”
“Jā gan,” Imanuēla kungs pamāja. “Tā ka palika atmiņā. Interesants vīrs bija – un tās ūsas... Viņš vienmēr bija labā noskaņojumā, remontēdams pie sevis dziedāja un, kad bija pabeidzis, tad teica “Operācija nu ir galā, pacients dzīvos.””
“Ak, tā viņš teica!” Malle sajūsmā pamāja. Viņai pat asaras sakāpa acīs. “Jā, viņš bija līksms. Un visos darbos meistars.”
“Man patika skatīites, kā viņš strādā, un tā arī radās šī figūriņa,Imanuēla kungs piemetināja. “Man ir tāds jocīgs hobijs – kad satieku kādu patīkamu cilvēku, mēģinu viņu atveidot pēc atmiņas. Un redzat, kā sanāca – gāja gadi, figūriņa visu laiku mierīgi stāvēja man uz plaukta, bet nu es jūs satiku un varēju jums to uzdāvināt. Varēju jums sagādāt prieku.
Jūs patiešām to sagādājāt,Malle apstiprināja. “Kalju!” Viņa uzsauca istabā ienākušajam dēlam. “Vai dzirdēji? Imanuēla kungs pazina tavu tēvu!”
“Dzirdēju,” viņš atbildēja un apsēdās pie galda. Kājās viņam bija jaunas, zaļas bikses, bet viņam tās nemaz nepatika, mamma viņam tās pirms kāda gada bija nopirkusi, nemaz nepajautājot, un Kalju centās tās vilkt tik reti, cik vien iespējams. Viņš tajās jutās briesmīgi, kaunējās no krāsas un centās paslēpties aiz galda.
“Tavs tēvs gāja pie Imanuēla kunga remontēt televizoru,” Malle turpināja. “Oi, uz tehniku viņam bija nags! Gludekļi, radio un vienalga kādas vēl mašīnas – ja saplīsa, tad Ričards to viens un divi dabūja atkal kārtībā. Tagad mums ir tīrais posts bez viņa, ja kāds aparāts saplīst, nekas cits neatliek, kā izsviest. Tas skaistais dzeguzes pulkstenis jau daudzus gadus ir salūzis, es to nemāku saremontēt un Kalju jau ne tik. Kā mums pietrūkst Ričarda!”
“Dzeguzes pulksteni es varētu salabot,” Imanuēla kungs domāja. “Ar televizoru es galā netiktu, elektriskās mašīnas es labāk neaiztieku. Bet ar pulksteni tiktu galā. Iedodiet, es paskatīšos!”
“Ak nē, ko jūs! Jūs atnācāt ciemos, un nu sāksiet labot vecus pulksteņus?” Malle atvairījās. “Es tik tāpat vien runāju. Vecas lietas to vien dara, kā plīst, jums nav tās jālabo.”
“Nu bet padomājiet! Jūsu vīrs nāca pie manis remontēt televizoru, kāpēc tad es nevarētu salabot jūsu pulksteni? Esiet tak godīga!”
Pēc garas tielēšanās pulkstenis tika noņemts no sienas. Imanuēla kungs to ar interesi aplūkoja.
“Jauks pulkstenis,” viņš slavēja. “Un nemaz nav saplīsis, tas var iet un zvanīt vēl ilgi. Skatieties, te nav nekā sarežģīta. Šeit vajag drusku paregulēt un šeit...”
Pulkstenis žēlabaini iečerkstējās, kad Imanuēla kungs ņēmās pa tā iekšieni, un meistars tam atvainojās kā dzīvai būtnei:
“Vēl nedaudz pacieties, tūlīt būsi vesels.”
Pulkstenis uzreiz apklusa. Imanuēla kungs aiztaisīja to ciet, ienesa otrā istabā, pakarināja pie sienas, uzvilka atsvarus, uzlika pareizu laiku un teica:
“Gatavs. Pagaidiet, tūlīt būs astoņi, dzirdēsiet, kā kūko.”
“Jūs gan esat izcils cilvēks, zelta cilvēks...” Malle iesāka slavas dziesmu, bet Imanuēla kungs to pārtrauca, iesaukdamies:
“Vēl ne! Neslavējiet par agru! Vispirms pagaidīsim, vai kūkos.”
Maza sarkana dzeguze iznāca no savas paslēptuves un nokūkoja astoņas reizes tā, ka bija bauda klausīties.
“Brīnums! Tas ir brīnums!” Malle elsa. “Skaties, Kalju, tas vīrs dara brīnumus!”
“Tas nav nekāds brīnums,” Imanuēla kungs smaidīdams teica. “Tikai neliela roku veiklība.”
“Jā, bet tas jau arī ir kaut kas, ka cilvēkam ir tik veiklas rokas! Es jau gan cerēju, ka arī Kalju būs mantojis tēva rokas, bet re, nav vis. Laba sirds jau viņam ir, bet ar to dzīvē ir par maz,” Malle tērgāja. “Varbūt pie vainas arī tas, ka viņa tēvs agri nomira, nepaspēja nodot Kaljum savas prasmes. Nu, Kalju, tev tagad jāiet pie Imanuēla kunga mācīties, viņš tev iemācīs vismaz pulksteņus labot. Vīrietim tas dzīvē aizvien noder.”
“Man taču jau ir darbs,” Kalju apgalvoja, atkal nosarkdams.
“Nu jā, traukus mazgāt tai krogā. Tas jau arī ir labs darbs, protams, bet es aizvien esmu gribējusi, ka...” Malle nopūtās un atmeta ar roku. “Ko nu es runāju. Ir, kā ir. Dzīvo, kā pats gribi. Imanuēla kungs, vai vēlaties vēl gaļu?”
“Nē, paldies, vairs nevaru.”
“Nu tad dzersim kafiju.”
“Dzersim, Malles kundze!”
“Tūlīt jums uzvārīšu. Es pati nedzeršu, es citādi naktī negulēšu. Kalju arī nevar dzert, viņam vāja sirds, un vēl staigās pa nakti čurāt.”
“Mammu!” Kalju protestēja. “Nekā tik traka nav!”
“Ārsts teica, ka tev kafija nav laba, kas tu neatceries?”
Kalju nošņācās.
“Bet tad jau nevāriet,” Imanuēla kungs sacīja. “Ko tad nu es viens dzeršu?”
“Jums jādzer,” Malle noteica. “Jūs esat debesu dāvana, salabojāt manu dārgo pulksteni, un es jums nepiedāvāšu pat kafiju? Ričards apgrieztos kapā otrādi, ja izdzirdētu ko tādu!”

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru