sestdiena, 2014. gada 15. marts

Andruss Kivirehks. Pasaules malā. (5)


Ēvalds nākamajā rītā jutās kaut kā ne pārāk. Pie Tonu viņš bija palicis līdz vēlai naktij un dabiski, ka ar kartupeļu putru tā lieta nebeidzās. No krāsns uzradās karbonādes, kurām no ledusskapja piebiedrojās vīns. Ēvalds mēģināja atteikties, sacīdams, ka nupat jau dzēris alu un negrib, lai tie abi samaisās. Bet Tonu bija citās domās.
"Tu dzēri alu, bet es tev nemaz netaisos piedāvāt alu. Man nemaz nav alus, es to ūrīndzenamo līdzekli nekad nepērku. Kāda jēga pa vienu galu litriem liet iekšā šķidrumu, lai pēc tam tūlīt tas pa otru galu nāktu ārā? Cilvēks taču nav kanalizācijas caurule. Mēs dzersim vīnu. Un tad arī nepierīsimies kā cūkas."
Protams, ka Ēvalds negribēja pierīties kā cūka un tāpēc pakļāvās. Tonu sieva Veronika atnesa glāzes. Veronika bija galvastiesu garāka par Tonu un vismaz tikpat spēcīgas miesasbūves, tikai nekliboja un arī nebija plikpauraina, bet gan nēsāja divas resnas, melnas bizes. Tonu apgalvoja, ka Veronika ir izbijusi basketboliste.
"Mēs satikāmies sporta nometnē," viņš paskaidroja. "Mēs ar puišiem sākumā bijām baigi noskaitušies, kad mūsu nometnē ieradās basketbolistes, viņas nebija diezko modē, plakanas kā dēļi un zirgu paskatā. Ar šitādām gultā neko citu nevarēja darīt, kā tikai uzlikt spilvenu uz ģīmja. Mēs būtu gribējuši daiļslidotājas, viņas ir tādas maziņas lellītes, paņem tādu klēpī un maigi pakutini zem zodiņa un visās citās vietās kā tādu jūrascūciņu."
"Jā, un tā nu tā daiļslidotāja nāktu tev klēpī!" Veronika iespurdzās. "Viņām visām jau ir savi pāri."
"Bija jau arī tās, kas vienas slido" Tonu strīdējās. "Un viņām pāra nebija, viņas leca ar galvu āliņģī. Turpat slidotavā ar mietu izsitušas ledū caurumu un iekšā!"
"Vingrotāji stāsta daudz visādu muļķību," Veronika Ēvaldam teica kā atvainodamās. "Viņi karājas nemitīgi pie stieņa ar galvu uz leju, un tas necik labi smadzeņu darbību neietekmē. Neņemiet viņu galvā."
"Ko tu ar viņu jūsojies, tu taču redzi, ka viņam ir tikai viena galva," pamācīja Tonu. "Nav jau slieka, tai ir galva un pakaļa līdzvērtīgas, pret tām jāvēršas daudzskaitlī. Šim vīram ir tikai viena galva, pakaļa nav jāsveicina, tai ir bikses virsū."
"Pie galda jau nu varētu runāt par kaut ko citu, nevis pakaļu," Veronika aizrādīja. "Nu labi, teikšu tad 'tu'. Paņem vēl kartupeļu putru, Ēvald."
"Es jau pieēdos diezgan."
"Neko tu neesi pieēdies, es pats tev ielikšu. Nu tā, vējš tagad šķīvi vismaz neaizpūtīs," Tonu visu nokārtoja.
"Neaiznesīs vis," Ēvalds piekrita. "Šitādu šķīvi jau pat zirgs nepavilks."
"O, jā, zirgi! Un tad es gāju skatīties šitote basketbolveceņu treniņu un ko es redzu – vienai meitenei ir tīri cilvēcīgs ģīmis. Nu šitai te pašai. Pasaucu viņu, lai pēc treniņa nāk no zirgu staļļa ārā pie cilvēkiem, auzu vietā apsolīju saldējumu."
"Ļoti neglīta rīcība," pamāja Veronika. "Es no kauna varēju vai zemē iegrimt. Par kādiem zirgiem tu runāji? Visas meitenes bija ļoti jaukas."
"Bet redzi, tu uzreiz saprati, ka es vēršos pie tevis. Kaut gan es tavu vārdu nemaz nenosaucu."
"Tu tā blenzi uz mani, ka acis izkrita no pieres! Es vēl domāju, kas par lietu, vai man bikses nošļukušas, vai pupi spīd cauri krekliņam, ka tu tik stulbi uz mani blenz. Bet nē, nekas nerēgojās cauri."
“Tomēr rēgojās gan. Viss bija redzams.”
“Nemelo! No kuras vietas?”
“Man ir tāda acs, kas redz cauri akmens mūrim, ja aiz tā ir skaista meitene. Ko tāds plāns sportatērps dod, tam var redzēt cauri kā stiklam. Visu apskatīju un izlēmu, ka par šādu preci pāris saldējumu nav žēl.”
“Ak, kungs, cik nekaunīgi! Tu domā, ka es esmu pāris saldējumu vērta!”
“Pareizi, es tak nopirku arī gāzēto ūdeni, par trīs kapeikām. Ar sīrupu, ne jau pliku. Tad vēl bija arī cepumi.”
“Briesmīgais cilvēks.”
“Tik labs ieguldījums bija, ka jau trīsdesmit gadu iztur,” Tonu slavēja. “Nu, Ēvald, uz manu laimi!”
“Nākas tevi kaut kā izturēt, kaut tu esi maza auguma un plikpauris, un puni no augšas tik šausmīgi izskatās, it kā es dzīvotu ar ragaini,” Veronika skaitās, bet saskandināja ar vīru un iedzēra. Ēvaldam bija patīkami un silti. Dzīve likās skaista, lieliski jauni paziņas. Bija tik jauki dzert vīnu un uzēst karbonādi ar kartupeļu biezputru.
Nākamajā rītā vairs tik labi nebija. Ne fiziskā ziņā, jo ēsts bija krietni, un nelielā alkohola deva bija tik dziļi ierakta kartupeļu biezputras kalnos, ka nespēja organismam nodarīt nekādu ļaunumu. Vienkārši diena atnesa tādu kā bezcerības sajūtu. Laiks bija pelēks, un dzīve garlaicīga. Tādā dienā gribētos uzsviest atlūgumu uz galda un nekavējoties pazust ārā pa durvīm, aiziet, piemēram, uz parku, apsēsties uz soliņa un palikt tur labi ilgi, vienkārši sēdēt, vērot garāmgājējus, vērot debesis un ne par ko nedomāt. Vai arī doties apceļot pasauli, kā bija teicis Reins? Tas tomēr prasītu pārāk lielu ņemšanos, labāk būtu, ja pasaule pati ceļotu garām, bet tu tikai sēdi uz soliņa un vēro.
Ēvalds atkal atsauca atmiņā vakarvakaru. Tas bija gana jautrs, kā gan šodiena iegriezusies tik nomācoša? Kaut kādā brīdī Tonu uzsāka piepumpēšanos. Ēvaldam bija jāskaita un jāsaka, kad ir simts.
“Priekš kam tev tagad jāvingro?” Veronika bārās. “Sēdi pie galda, te nav nekāds cirks!”
“Klusē!” Tonu nokomandēja. “Es gribu, lai jūs skatāties. Simtreiz piepumpēties man ir tīrais nieks, akurāt labi pirms gulētiešanas.”
“Mēs varbūt nemaz negribam redzēt? Kas tur ko redzēt, viens vecs plikpauris tirinās pa grīdu un svīst.”
“Simts piepumpēšanās, tur tak nav ko svīst! Iztaisīšu un tad varēsi pārbaudīt vai es esmu sasvīdis.”
“Netaisos neko pārbaudīt. Ēvald, gribi vēl ēst? Putra gan būs atdzisusi, es uzsildīšu.”
“Nevajag,” Ēvalds atteicās. “Es putru esmu jau pārēdies.” Bet viņš nebija nemaz izbrīnījies, ka Veronika tomēr ņēmās sildīt, jo, kā jau vienmēr, citi viņa vajadzības zināja labāk. Un šobrīd tas viņu pat neuztrauca.
“Nu labi,” viņš samiernieciski noteica. “Ar namamāti nebūt labi strīdēties.”
“Uzmanību!” Tonu no grīdas iebļāvās. “Sāc skaitīt!”
Viņš sāka pumpēties.
“Vai man plakšķināt?” Viņš pēc pirmajām desmit reizēm noprasīja.
“Nevajag.”
“Jā, es plakšķināšu! Re, tas man ir nieks!”
“Pēc tējas vēl uzmet arī kūleņus un pastāvi uz galvas,” ieteica Veronika, kas nāca no virtuves ar uzsildīto putru, nolika Ēvaldam priekšā un pielēja viņam arī vīna glāzi. “Un tad pastaigā pa griestiem kā muša.”
“Pa griestiem vari staigāt pati,” elsa Tonu. “Cik daudz ir?”
“Deviņdesmit astoņi, deviņdesmit deviņi...” skaitīja Ēvalds. “Ir simts!”
Tonu piecēlās stāvus, visai stipri elsodams, un viņa plikais pauris spīdēja no sviedriem.
“Nu, kurš gan tas bija, kas pēc tik niecīgas izkustēšanās nebūšot sasvīdis?” Veronika vīpsnāja. “Tavs pauris ir tik slapjš, ka var izgriezt. Tu esi jau vecs, ko nu tu te tagad tēlo.”
“Istabā vienkārši ir karsts!” Tonu nesamulsa. “Es nesaprotu, kāpēc vīņi joprojām tik traki kurina, ārā taču jau pavasaris. Tik šausmīgi pārkurina istabu, ka var pilnīgi izcepties. Miesa paliek tik ļengana, kā no cepeškrāsns izņemta.”
“Šobrīd tu tiešām ar savu sarkano ģīmi izskaties kā no krāsns izņemts. Ja tu vēl turpināsi ālēties, tad pārsprāgsi pušu kā asinsdesa. Nāc, apsēdies!”
Apsēšanās vietā Tonu notupās un iztaisīja trīs zibenīgus kūleņus.
“Nu taču pietiek vienreiz!” Veronika noskaitās. “Celies kājās!”
Tonu izmeta vēl trīs kūleņus un tad uzlēca kājās, iebļaudamies: “Tararāāā!”
“Pilnīgi stulbs paliek. Tādiem cilvēkiem nedrīkst vīnu dot, viņiem to vajadzētu uz stingrāko aizliegt,” pasludināja Veronika.
“Kad es vēl trenējos, tad taisīju trīssimt kūleņu pēc kārtas,” Tonu lielījās. “Manus kūleņus brauca skatīties no visas Padomju Savienības. No Taškentas un Simferopoles brauca veselas delegācijas.”
“Ak, kas par muļķībām,” spurdza Veronika un iemalkoja vīnu. “Visparastākie kūleņi, tādus var iztaisīt kurš katrs.”
Lai apstiprinātu savus vārdus, viņa arī nometās uz grīdas un izmeta trīs kūleņus.
“Ohoo!” Tonu kliedza. “Urāāā!”
Viņš aizskrēja līdz istabas vidum, uzmeta tiltiņu un apskrēja pāris apļu ap galdu.
“Piedod, Ēvald, ka tev jāskatās šis cirks,” Veronika atvainojās. “Tonu visu mūžu ir gribējis kļūt par klaunu, bet viņam trūka skatītāju. Tagad, kad nu beidzot kāds ir atnācis, tam nu viss tiek. Mēģini viņam piedot.”
“Gluži otrādi, tas ir lieliski,” slavēja Ēvalds. “Man ir tāda sajūta, ka Tonu mani uzaicināja, lai es savās mājās nesēdētu viens... Nē, patiesi! Jūs esat tik jauki cilvēki...”
“Nāc, skaties, es pacelšu galdu uz vienas rokas!” kliedza Tonu no virtuves. “Ēvald, nāc šurp! Tas ir no cietā koka...”
“Vismaz noņemsi traukus?” kliedza Veronika no istabas.
“Novāksim tīru! Nāc, skaties, Ēvald! Trīsdesmit sekundes galdu noturēšu rokā. Nāc, sāc skaitīt!”
Ēvalds to visu atminējās, sēdēdams darbā pie galda. Tā tik bija dzīve, tas bija prieks un līksmība, tas bija kas atcerēšanās vērts. Bet tagad atnāca viens kolēģis, Kelvins, visai jauns cilvēks, atnesa kaut kādu papīru un palūdza:
“Izlasi un pasaki, ko par to domā.”
Ēvalds lasīja un cieta. Tas, ar ko viņš tagad nodarbojās, bija tik neiedomājami garlaicīgi, tik neiedomājami nejēdzīgi. Viņš ar mokām paraudzījās Kelvina virzienā. Arī puisis šķita esam skumīgs. Viņš noķēra Ēvalda skatienu un vārgi pasmaidīja, it kā atvainodamies – ka ne jau viņš šitās papīra būšanas izgudrojis, viņš jau arī labprātāk gribētu būt kaut kur citur, bet ko lai dara, ja kāds gudrinieks ir izdomājis, ka cilvēkiem, lai nopelnītu naudu, jāiet uz darbu, ķīnieši savukārt izgudrojuši papīru, un tagad nu sanāk tā, ka ir darbs un ir papīrs, un mēs tur neko nevaram grozīt.
“Atstāj te, es mazliet padomāšu,” Ēvalds nopūtās. Kelvins arī nopūtās, atstāja papīru uz galda un aizgāja. Pēc mirkļa Ēvalds to apskatīja, ar kafijas tasi rokā virzīdamies uz kafijas automāta pusi.
Ēvalds paņēma pilno krūzi un gāja atpakaļ, mēģinādams kaut nedaudz salauzt ierasto rutīnu. Viņš palika stāvam pie galda un uz mirkli ļāvās ilūzijai, ka ir ceļā uz kādu interesantu vietu. Stāvēja un dzēra iespējami lēni, jo priekšā nebija gaidāms nekas īpaši labs, tikai ceļojums atpakaļ pie darba.
Tas tā nebūt nebija katru dienu, lielākoties Ēvaldam darbs patika. Viņš parasti nāca uz darbu labā garastāvoklī un arī neļāva tam dienas gaitā pasliktināties. Bet bija dienas, kad viņš jutās skumji.
“Pēc piecām minūtēm sapulce,” kāds paziņoja. Ēvalds pamāja. Viņš atcerējās, kā vakar vakarā gāja mājās un kā Tonu un Veronika pa logu māja atvadas, un Tonu nokliedza:
“Ja vēl kādreiz atstāsi jaku darbā, tad zvani, es ieradīšos un šoriez ielēkšu pa logu ar kārti!”
Ēvalds iedomājās, kā viņš tagad gribētu vīnu un kartupeļu biezputru. Tomēr gāja uz sapulci.

Turpinājums sekos.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru