otrdiena, 2014. gada 18. marts

Andruss Kivirehks. Pasaules malā. (6)


Sestdienas rītā Kalju un Malle centās tikt skaidrībā, ko lai velk, ejot pastaigāties.
“Kāds laiks ārā?” pētīja Malle.
“Šķiet dikti jauks, saulīte spīd,” konstatēja Kalju, paskatījies pa logu.
“Tā saule neko nenozīmē, spīdēt ta viņa spīd, bet gaiss joprojām ir auksts,” Malle brīdināja. “Pavasaris ir ļoti viltīgs. Mans tēvs aizvien teica, ka pavasarī ārā labāk neiet, jo vējš lūr aiz katra stūra. Viņš bija ļoti izglītots cilvēks, viņš strādāja aptiekā. Tavs vectēvs.”
“Zinu, mamm. Pag, es atvēršu logu, tad varēs labāk saprast.”
“Viņiem nebija termometra aiz loga, tāpēc par āra temperatūru varēja spriest tikai, atverot logu. Kalju vispirms izbāza ārā roku, tad galvu, tomēr netika īsti skaidrībā, tāpēc izliecās pa logu ar pusrumpi.”
“Vai tu gribi pa logu izkrist?” iekliedzās Malle un saķēra dēlu aiz bikšu gumijas. “Ko tu dari, trakais! Vēl drusku un būtu lejā, kas pēc tam tevi lāpītu?”
“Mammu, es taču nekur nekritīšu. Nerauj mani aiz biksēm! Laiks liekas ļoti silts un jauks.”
“Tomēr vajag kārtīgi saģērbties,” izlēma Malle, uzstiepa mugurā džemperi un vēl mēteli pa virsu. “Nezini, kur es liku cimdus?”
“Mammu, priekš kam tev cimdi? Tici man, ārā ir ļoti silts.”
“Bet katram gadījumam! Tu taču zini, ka var uznākt stiprs vējš! Nē, es tomēr ielikšu cimdus kabatā.”
Tad viņa uzmeta vērtējošu skatienu Kalju:
“Tu taču vilksi jaku mugurā?”
“Nē, mammu, domāju, ka pietiks ar džemperi.”
“Kas tu esi galīgi jucis? Tikai džemperī! Tad es ar tevi nekur neiešu. Tu gribi saķert plaušu karsoni?”
“Kādu plaušu karsoni. Džemperī taču ir silts.”
“Bet tas neaiztur vēju. Uzvelc vismaz vējjaku, nav taču vasara, kad var iet pliks.”
“Kur nu pliks? Man ir apakškrekls, tad virskrekls, un tad vēl džemperis...”
“Un vējjaku arī. Ja gribi, vari atstāt vaļā. Ja nu tev tiešām ir tik ļoti karsti.”
Kalju nopūtās un uzvilka vējjaku džemperim pa virsu. Malle izgāja cauri dzīvoklim, pārbaudot, vai gaismas ir izslēgtas un gludeklis izštepselēts. Vēl pārbaudīja, vai logi ir kārtīgi aizvērti, lai neviens zaglis nevarētu ierāpties. Malle un Kalju gan dzīvoja ceturtajā stāvā, bet Malle vienmēr apgalvoja, ka tādi bandīti kā lūši spēj uzrāpties visur, kur vajag.
Uz grāmatplaukta stāvēja Malles vīra un Kalju tēva Ričarda bilde. Viņam bija garas, nokarenas ūsas. Viņš bija sen miris. Malle viņam pamāja un teica:
“Mēs ar Kalju tagad ejam pastaigāties.”
Un tad viņi aizgāja.
Pastaiga gan necik gara nebija, nekādu pārgājienu jau viņi netaisīja. Malle nespēja necik tālu aiziet. Parasti viņi lēnītēm aiztipināja pāris kvartālu uz jūras pusi, kamēr beidzot sasniedza nelielo parku, kur varēja atpūtināt kājas un pabarot baložus. Tad pa citu ielu gāja atpakaļ.
Pastaigas laikā Malle stingri turējās pie Kalju elkoņa, tā viņai bija vieglāk soļot. Laiku pa laikam, ja Kalju sāka spert garākus soļus, Malle viņam uzsauca: “Pagaidi, apstājies, kur tu tā joņo, ļauj atvilkt elpu!” Tad viņi uz kādu mirkli apstājās, Malle nedaudz atpūtās un parādīja uz kādu priekšā stāvošu māju, teikdama:
“Šeit dzīvoja Parametsa Sirje. Ļoti skaista meitene un vienmēr valkāja tik skaistas drēbes. Es viņu allaž apskaudu, jo arī tādas gribēju, bet tēvs teica, ka nevajag nekādas ciku-cakas, kas tās spēšot mazgāt un kopt, bez tam tās lentes visur aizķeršoties. Vispraktiskākā esot parasta, brūna kleita. Un ka jaunas meitenes greznākā rota esot atturīgs un laipns skatiens.”
Un tad atkal:
“Šai mājā dzīvoja Kordandi Koļa. Bija ļoti netīrīgs, bet labu sirdi. Reiz viņš izdomāja turēt cūku, savā pagalmā ierīkoja kūti, kā tas smirdēja! Tā smaka bija pa visu ielu, daudzi gāja ar Koļu bārties, sak, ko gan tu domā, paņemt pilsētas dzīvoklī cūku, tā neklājas, pilsētā tak nevar cūkas turēt. Bet Koļa atteica, ko jūs te ņematies, es taču viņu neturu dzīvoklī, viņa ir ārā, svaigā gaisā. Lieciet dzīvniekam mieru. Kad pienāca Ziemassvētki, viņš to nokāva un katrai ģimenei, kas šai ielā dzīvoja, uzdāvināja gabalu gaļas svētku cepetim. Tad gan visi slavēja Kordandi Koļu, teikdami, ka viņš ir godavīrs. Mans tēvs arī teica, ka Kordandi Koļam ir sirds īstajā vietā.”
“Bet, cik es atceros, tad šai mājā vienmēr bijis veikals,” teica Kalju.
“Tiesa gan, tavā laikā šeit jau bija veikals. Kordandi Koļa tad jau bija sen miris. Šeit bija veikals, jā, tavs tēvs Ričards vienmēr gāja uz šejieni pirkt siļķes, viņš varēja vienā mirklī apēst trīs lielas siļķes, pēc tam viņu mocīja tik briesmīgas slāpes, ka šis nepārtraukti staigāja pie krāna dzert. Jokoja, ka siļķes vēderā gribot peldēt, tāpēc viņām vajagot ūdeni. Es teicu, tak neēd tik daudz siļķu, lai tik daudz nav jādzer, bet viņš tik atteica, ka viņš savādāk nevarot. Ikreiz, kad ieraugot siļķi, tā vajagot uzreiz viņu apēst, it kā tā siļķe būtu viņa ļaunākais ienaidnieks.”
“Bet tagad šī māja laikam vispār ir tukša,” Kalju ierunājās.
“Tagad tukša, jā,” Malle piekrita. Un tad viņi devās tālāk.
Beidzot sasniedza parku. Kalju sameklēja tukšu soliņu, un Malle apsēdās, pūsdama aiz noguruma. Viņa sameklēja savā somiņā baložiem paredzēto baltmaizi, iztina to no papīra un sauca:
“Nāciet nu ēst! Nāciet, nāciet!”
Baloži ieradās, bet ne tikai baloži, arī vārnas un kaijas, kas bija daudz lielākas un norija visu maizi baložiem no degunpriekšas. Kalju tas likās netaisnīgi, viņš mēģināja vārnas un kaijas aizdzīt prom, bet Malle neļāva:
“Nu jau, nu jau, lai tak viņas arī ēd. Netramdi putnus. Viņiem arī gribas ēst.”
“Bet baloži tā neko nedabūs!” iebilda Kalju.
“Bet ko darīt. Gan jau viņiem tāpat kaut kas tiks. Lai tak vārnas un kaijas, nabadzītes, arī piepilda savus puncīšus.”
“Nabadzītes” tikai ķērca un klaigāja, censdamās viena otrai ar knābjiem sist pa galvu.
Kad maize bija cauri, Malle ar Kalju vēl kādu brīdi pasēdēja. Kalju no pakauša noslaucīja sviedrus un teica:
“Ļoti karsts gan ir, mamm. Vējjaku nevajadzēja vilkt. Vai tad tu nejūti, ka ir silts?”
“Ir gan, patiešām silts. Man arī ir karsti, bet drēbes vilkt nost nedrīkst. Tas ir vistrakākais, ja esi sasvīdis un tad dabū vēju. Sūroja Vaike tādā veidā nomira, novilka jaku, saslima un vairs neizveseļojās. Nomira.”
“Kā ta nu tas tā var gadīties, ka novelk jaku un uzreiz nomirst?”
“Kur nu uzreiz! Četrus gadus slimoja! Vadāja viņu no vienas slimnīcas uz otru, neviens ārsts nespēja palīdzēt. Nabaga sieviete bija galīgi izmocījusies no sāpēm...”
“Un tas viss tikai tāpēc, ka novilka jaku?”
“Nu es domāju gan.”
Kalju un Malle pasēdēja vēl drusciņ. Pēkšņi Malle sāka nemierīgi grozīties, piecēlās kājās un noraizējusies paraudzījās apkārt.
“Kas ir, mammu?” Kalju nobijās. “Tu kaut ko aizmirsi? Gludeklis palika ieslēgts?”
“Nē, gludekli es pārbaudīju trīs reizes, ar to viss kārtībā. Kalju, vai tu te kaut kur neredzi kādu kafejnīcu vai konditoreju?”
“Nē. Tu gribi iedzert kafiju?”
“Negribu nekādu kafiju, man vajag uz tualeti. Redzi, es jau gan mājās pirms ārā iešanas visu izdarīju, bet nezinu, kas ir! Neesmu it kā neko dzērusi, nesaprotu, no kurienes šitā pēkšņi sagribējās. Esi labs bērns, aizej paskaties, varbūt tomēr ieraugi kādu kafejnīcu, tur tad noteikti jābūt arī tualetei, tak ielaidīs vecu cilvēku.”
Kalju apskrēja visu parku, bet kafejnīcu neatrada.
“Nav nekur!” viņš elsoja, atskrējis atpakaļ.
“Nu ir slikti.” Malle ievaimanājās. “Tad mēs te vairs nevaram palikt, jātaisās uz māju. Provēsim iet ātri, varbūt paspējam.”
“Vai tad tik briesmīgi vajag?”
“Diezgan stipri, jā. Nāc, dod man roku.”
“Bet varbūt aizej kaut kur aiz krūma?” Kalju ierosināja.
“Klusē, kur es, vecs cilvēks, parkā staigāšu aiz krūmiem? Tas neder! Un ir arī auksts, es nevaru šitajā vējā plika, tā jau var apsaldēt nieres. Nē, tas nelīdzēs, ejam mājās.”
Tā viņi iesāka mājupceļu. Malle smagi elsoja, un Kalju viņu mierināja:
“Nu nekas, pacieties vēl tikai drusku.”
“Kur nu drusku, vēl tik liels gabals jāiet,” Malle vaidēja. “Trakākas mokas nevar iedomāties! Pēdējā reize, kad es eju ārā no mājas, vai tad vismaz trīs reizes pirms tam ieiešu tualetē, tad būs sirds mierīga. Ak, kungs, ak, kungs!”
Viņai no ciešanām saskrēja asaras acīs. Kalju izbijies noskatījās mātē un apsvēra domu zvanīt ātrajai palīdzībai. Stāvoklis likās jau kritisks.
“Vai kundzei ir kāda problēma?” kāds vecs vīrs, kas stāvēja pie savas mājas durvīm, pagriezās pret Malli. Viņa plikais pauris laistījās saules gaismā, un seja bija vienās krunkās, tā ka viņš izskatījās pēc labsirdīga valrieksta.
Malle nespēja atbildēt, vien atmeta ar roku un iešņukstējās. Bet Kalju saskatīja iespējamo glābiņu.
“Mammai vajag uz tualeti, bet te nekur nav,” viņš iesaucās.
“Bet man taču ir!” teica valrieksts. “Nāciet iekšā, nekur tālu nav jāiet, es dzīvoju pirmajā stāvā.”
“Paldies!” Malle tencināja, un šī pateicība nāca no visas sirds. Viņa steidzās sekot vecajam vīram iekšā mājā. Kalju palika gaidīt pie durvīm. Vecā vīra seja viņam likās tā kā pazīstama, vai tik viņš nebija to redzējis “Oposumā”?
Pēc kāda brīža Malle kopā ar veco vīru iznāca ārā. Malle izskatījās tik neticami laimīga, ka izbēgusi elles mokām, viņa balstījās pret sava labdara roku un nebeidza viņam pateikties.
“Es nezinu, ko es būtu iesākusi, ja jūs nebūtu mani ielaidis. Es laikam būtu piečurājusi bikses,” viņa teica. “Goda vārds! Es nebūtu vairs izturējusi! Pūslis spieda ar tādu spēku, ka tur cilvēks nekā nespēj pretoties.”
“Bet tagad citreiz zināsiet, ka es te dzīvoju, un, kad atkal iesiet pastaigāties un radīsies vajadzība uz tualeti, tad tikai pieklauvējiet pie durvīm,” pamācīja večuks. “Vai ja kaut ko citu ievajagās. Un arī tad, ja neko nevajag. Tad pieklauvējiet tāpat vien, tad es jūs paaicināšu iedzert tēju.”
“Ļoti jauki no jūsu puses,” Malle pateicās. “Labi gan, ka ir tik laipni cilvēki.”
“Nu ja, ka ir!”
“Ziniet, patiešām!” piekrita Malle. “Esmu jau nodzīvojusi garu mūžu un varu teikt, ka vairums ļaužu, ko esmu sastapusi, ir bijuši labi.”
“Es arī tā domāju.”
Tad iejaucās Kalju, lai noskaidrotu, vai jaunais paziņa ir apmeklējis “Oposumu”, un večuks atbildēja, ka ir gan un ir arī Kalju tur redzējis, un viņu tūlīt pazina, kad ieraudzīja kopā ar māti ejam pa ielu.
Vēl viņš teica, ka viņu saucot par Imanuēlu un arī atkārtoja savu priekšlikumu kādreiz kopā iedzert tēju, uz ko Malle atbildēja, ka patiesībā ir viņas kārta labo cilvēku pacienāt un uzaicināja uz kūku. Kādu laiku apspriedās, kuram pie kura jāiet ciemos. Beigās šis jautājums palika atklāts un viņi vienojās vēl sazvanīties. Tad nu beidzot, pēc bagātīgiem apskāvieniem un rokasspiedieniem, Kalju un Malle devās mājup.
“Ļoti brīnišķīgs kungs,” teica Malle.
“Jā,” Kalju piekrita.
“Tavam tēvam viņš būtu paticis,” Malle apgalvoja. “Viņa draugi arī visi bija tādi, ļoti laipni. Mani stipri uzpasēja. Kad mēs apprecējāmies, viņi sameta naudu un uzdāvināja man velosipēdu, pie kura stieņa pija piekārts rudzupuķu vainags.”
“Es to jau zinu, mamm.”
“Un es ar viņu braukājos! Katru dienu! Vai vari to iedomāties?”
“Kāpēc gan ne?”
“Nu tagad es tūlīt būtu grāvī!” noteica Malle un laimīgi nopūtās. “Ak, Kalju, vai zini, ko es tev teikšu – vislaimīgākie cilvēki pasaulē ir tie cilvēki, kam negribas čurāt.”
Un viņi lēnām steberēja tālāk.

Turpinājums sekos.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru