pirmdiena, 2014. gada 5. maijs

Andruss Kivirehks. Pasaules malā (20)


Ēvalds jau kopš vakara jutās kaut kā nožēlojami. Kājās dīvains smagums, pat tad, kad Pireta viņu sauca vakariņās, nebija vēlmes celties no dīvāna. Pēc kņudēšanas galvā, deguna dziļumā, bija paredzams, ka tuvojas iesnas. Ar lielām pūlēm Ēvalds šķērsoja priekšnamu, sasniedza virtuvi, apsēdās savā krēslā un, smagi nopūzdamies, apēda pievas desumaizes.
“Kas tev kaiš?” jautāja Pireta. “Tu esi apslimis?”
“Laikam gan,” Ēvalds atzinās. “Briesmīgs nespēks.”
“Es tev uzvārīšu karstu tēju, izdzersi un tad uztaisīšu kāju vannu, pielikšu vēl klāt sinepes, tās palīdz,” izlēma Pireta.
Ēvalds izdzēra tēju, trīs tases, izmērcēja kājas karstajā sinepjūdenī tā, ka pēc izņemšanas no bļodas tās bija sarkanas kā vārīti vēži. Tad palīda zem deķa un svīda cerībā, ka slimība būs saņēmusi nāvējošu triecienu.
Bet slimība bija sīksta, un no rīta Ēvaldam tecēja deguns, un arī kakls bija iekaisis. Ēvalds aizsteberēja uz virtuvi un slapjām acīm skatījās uz Piretu.
“Tu izskaties slims,” teica Pireta. “Es tavā vietā šodien nekur neietu. Piezvani uz darbu un saki, ka esi slims.”
“Laikam tiešām tā būs jādara,” Ēvalds piekrita un, kad Pireta aizgāja, uzspieda kolēģa numuru un aizsmakušā balsī pateica, ka ir slims un nevar iet uz darbu.
“Es jūs vēl aplipināšu,” viņš teica. “Noteikti es esmu pilns vīrusu. Jums diez vai tie ir vajadzīgi.”
Kolēģis otrā galā Ēvaldam piekrita, ka tas paliek mājās un ārstējas, gan jau kaut kā iztiks bez viņa.
“Tu jau tikpat tagad neko nevarēsi padarīt,” viņš prātuļoja un kaut ko strēba, acīmredzot rīta kafiju. “Patiesībā tev veicas, es arī gribētu slimot pa mājām.”
“Varbūt vēl saslimsi, pavasaris jau ir viltīgs,” Ēvalds mierināja.
“Cerēsim,” atbildēja kolēģis. “Labu izveseļošanos!”
Pēc telefonsarunas Ēvalds jutās spirgtāks. Viņš uzvilka rītasvārkus, uzvārīja sev tēju, atrada pieliekamajā zemeņu ievārījumu un sāka ēst.
“Ievārījums ir veselīgs,” viņš prātoja. “Un šokolāde dod enerģiju,” viņš piemetināja, atradis dažas konfektes un arī tās apēdis.
“Arī alpīnisti ēd šokolādi, lai slimības turētu tālu prom.”
Pabeidzis šo ārstniecisko kursu, Ēvalds iegāja dzīvojamā istabā, atlaidās uz dīvāna un juta, ka īstenībā cilvēks ir radīts, lai dienas pavadītu mājās, bet paradums iet uz darbu ir dievs vien zina, no kurienes uzsūtīts ļaunums.
“Tā pamatā būs septiņi nāves grēki,” prātoja Ēvalds, jūtot, kā nāk miegs un jūsmīgi izbaudīja apziņu, ka veselu dienu varēs slinkot, bet, ja ļaunā slimība neatkāpsies, tad pat vairākas dienas. “Kas īsti tie bija? Nu jā, alkatība – strādājam, lai dabūtu naudu. Tad švītība un augstprātība – tas, protams, nozīmē tieksmi pēc karjeras. Skaudību arī darbā novēro, vai ne, ja citam ir lepnāks dienesta auto. Un tad dusmas... Darbaļaudis allaž ir dusmīgi... Skat, kaut vai tie, kas dauza un urbj...”
Tai brīdī Ēvalds iemiga un pamodās pēc pāris stundām. Deguns bija ciet, un kakls iekaisis, tajā ziņā veselība uzlabojusies nebija, pie tam ķermenī bija tāds nogurums, ka Ēvalds pagriezās uz otriem sāniem un apskāva spilvenu. Viņš grasījās gulēt vēl.
Tad izlīda muša.
Tā bija pirmā muša istabā šopavasar. Tā, skaļi spindzot, lidinājās no viena stūra uz otru, no loga, pie skapja, un tad un tad virs dīvāna, tieši pie Ēvalda galvas.
Muša Ēvaldam briesmīgi traucēja.
Miega garša no mutes pazuda, it kā kāds būtu viņam izvilcis cukurgailīti no mutes. Mušas mērķtiecība piespindzēt visu istabu pieauga ar katru brīdi, kamēr riebīgais kukainis nosēdās uz galvas.
Ēvalds uzlēca kājās un gribēja mušu nosist.
Bet tas izrādījās grūts uzdevums. Muša bija spēkpilna, viņai nebija nodoma kaut kur nolaisties, un trāpīt tai gaisā bija neiespējami. Ēvalds paņēma avīzi no galda un vicinājās ar to, mēģinot nosist naidīgo lidoni, bet muša arvien izvairījās un beidzot aizlidoja uz otru istabu.
Istabā kļuva klusu. Ēvalds noguris apsēdās. Beidzot atkal bija mierīgi un labi. Tad muša atlidoja atpakaļ un atkal pretīgi piezumēja visu universumu. Ēvalds pielēca kājās un atsāka vēcināt ar avīzi. Muša iztaisīja pāris apļus ap slimā cilvēka galvu un atkal aizvirsījās uz otru istabu.
Ēvalds aiztaisīja durvis. Nonāvēt viņš to sātanu nevarēja, tad lai vismaz spindz kaut kur citur, nevis pie ausīm.
Viņš apsvēra, ko tālāk darīt. Gulēt viņš vairs negribēja, miegs bija aizdzīts. Laika kavēklim Ēvalds ieslēdza televizoru un kādu laiciņu paskatījās šausmīgu dienvidnieku seriālu, bez skaņas, lai nedzirdētu tekstus, bet vienkārši tāpēc, ka viena aktrise izskatījās dikti glīta un ar lielu dekoltē. Bet diemžēl viņu rādīja maz, kamera pārsvarā pievērsās ūsaina jaunekļa un skumīga paskata vecenes strīdam. Ēvalds mazliet pagaidīja, vai jaukā vistiņa nenāks atpakaļ uz ekrāna, bet ieradās tikai viens aptaukojies vecis sombrēro cepurē, un Ēvalds televizoru izslēdza.
Tad ienāca prātā, ka varētu kādam piezvanīt. Bet kam? Tak viņš viens te tā bezrūpīgi zviln uz dīvāna, vispār taču ir darbadiena, un citi cilvēki, kas nav saķēruši slimības mikrobus, strādāja. Viņus nevajadzētu traucēt.
Bet Tonu, izbijušais sportists! Pēc tā vakara ar kartupeļu biezputru un vīnu Ēvalds nemaz vairs nebija ar Tonu un Veroniku sazvanījies. Bet vajadzētu. Nebūtu labi atsvešināties, jo Tonu ar Veroniku bija lieliski.
Ēvalds uzspieda Tonu numuru. Vecais sportists atbildēja tūlīt.
“Sveiks, Ēvald!” Viņš kliedza trubā. “Es tagad esmu tirgū, pērku gaļu. Kā tev iet? Nāc tūlīt pie mums, mums ir pīles olas, draugs atsūtīja! Uzsitīsim uz pannas un sacepsim ar speķi!”
“Nē, es pie tevis nevaru iet, es esmu slims,” atteica Ēvalds.
“Ko tu saki, slims? Kas tev par slimību?”
“Nu parastā saaukstēšanās laikam, iesnas un iekaisis kakls...”
“Pagaidi, es tūliņ aiziešu pie tevis! Kāda tev adrese?”
“Es nezinu, vai vērts!” Ēvalds sabijās. Tonu aizvien bija tik aktīvs, mazliet par daudz, plāna aicināt viņu pie sevis Ēvaldam nebija. Viņš bija domājis tāpat vien papļāpāt pa telefonu, bet ne tusiņu organizēt. Uzdzīvei viņš tomēr jutās pārāk vārgs. Bet Tonu nebija apstādināms.
“Nebaidies, es tūlīt atnākšu!” viņš bazūnēja. “Ko? Vīrusi? Es nebaidos ne no kādiem vīrusiem, es nekad neesmu slimojis, ja man kāds vīruss iekšā iekļūs, tad es vienkārši to izvilkšu ārā un metīšu ūdenī. Saki tagad savu adresi! Skaidrs! Es jau ceļā!”
Atskanēja pīkstiens. Ēvalds apjucis nolika telefonu. Vai šito vajadzēja? Tik tīkami bija vienam laiskoties pa māju. Un nu pēkšņi ciemiņš! Vai vajadzētu beidzot apģērbties? Ak, skāde!
Viņš uzvilka rītasvārkus uz pidžammas un ātri mēģināja savest kārtībā istabu. Tad jau zvanīja pie durvīm. Ēvalds steidzās atvērt.
Tonu iesoļoja iekšā, vienā rokā milzīgs iepirkumu maiss, otrā rabarberu saišķis, tik liels, ka mazāka auguma cilvēks to nemaz nevarētu rokā paņemt. Radās iespaids, it kā viņš būtu bijis mežā žagarus lasīt un tagad dāvinātu tos Ēvaldam kā malku iekuram.
“Sākumā domāju, ka nopirkšu tev apelsīnu,” skaidroja Tonu. “Slimniekiem jau vienmēr nes apelsīnus, bet tad es ieraudzīju rabarberus un izlēmu, ka tomēr pirkšu igauņu mantu, apelsīnus jau ved no Āfrikas, kas zin kādos ziloņu mēslos tie ir audzēti. Un rabarbers ir labs un arī skābs, gluži kā citrons, bet citrons tak ir veselīgs. Kad es ziemā dzeru tēju, tad es spiežu klāt veselu citronu un redzi, cik esmu vesels!”
Tonu nolika rabarberu saišķi uz galda un izvilka no tā divus resnus kātus.
“Nomizo, ja gribi, es pats graužu tāpat,” viņš teica un nokoda lielu kumosu. “O, ku labs!” viņš slavēja. “Tik skābs, ka olas savelk krunkās.”
Ēvalds savu rabarberu tomēr nomizoja un tad nogaršoja. Skābs gan, Ēvaldam pat saskrēja asaras acīs.
“Ja par skābu, tad ēd ar cukuru,” ieteica Tonu. “Veronika vienmēr ēd ar cukuru, paņem veselu cukura paku, iemērc tajā un tik rij. Kilograms cukura kā nebijis.”
Ēvalds aizgāja uz virtuvi pēc cukura, Tonu viņam sekoja un negaidīti pajautāja pēc cirvja.
“Ko tu darīsi ar cirvi?” Ēvalds brīnījās. “Skaldīsi rabarberu?”
“Rabarberberus skaldīt nevajag, bet es tev gribu iedot gaļu. Nopirku tirgū labu karbonādi, iedošu tev arī gabalu.”
Ēvalds turējās pretī, ka viņam karbonādi nevajagot, un Tonu nevajag tā rūpēties, jau rabarberi ir par daudz, bet nu gaļu lai patur sev.
“Ņem vien,” noteica Tonu. “Dod cirvi!”
“Man nav cirvja.”
“Kā tad tu dzīvo bez cirvja?”
“Nu bet priekš kam man cirvis, man taču centrālapkure, malka nav jāgādā, ko es pilsētā darīšu ar cirvi?”
“Cirvim vienmēr saimniecībā jābūt,” teica Tonu. “Es tev citreiz atnesīšu, man ir seši vai septiņi gabali.”
“Nevajag, Tonu!”
“Vajag gan. Es tad paņemšu nazi.”
Un Tonu tūliņ atrada nazi un nogrieza karbonādi.
Muša, kas visu laiku bija iesprostota priekšnamā, tagad bija brīva un uzvaroši ielidoja virtuvē.
“Tev istabā ir muša,” teica Tonu, rūpīgi zāģēdams gaļu.
“Nerunā, tas kukainis ir tik apnicīgs,” Ēvalds žēlojās. “Es gribēju gulēt, bet muša neļāva, visu laiku džinkstēja man ap galvu. Un rokā dabūt viņu nevar, viņa ir tik viltīga, nekur nenosēžas, ka varētu ar avīzi nosist.”
“Pacentīsimies tagad dabūt ciet,” Tonu apņēmīgi noteica. Viņš nekustīgi stāvēja un ar skatienu sekoja mušas riņķošanai zem griestiem, turēdams labajā rokā asiņaino dunci.
“Nedomā ar nazi...” Ēvalds izbijies brīdināja, bet Tonu dusmīgi pameta ar roku:
“Klusu!”
Muša riņķoja ap griestu lampu, iztaisīja pirueti pie loga un virzījās uz izlietnes pusi, spindzēdama aizvien iedomīgāk.
Tonu izveica tikai vienu, bet zibensātru kustību. Izstiepa kreiso roku un iekliedzās. Spindzēšana apklusa, kā nekad nebijusi, un virtuvē iestājās laimīgs klusums.
“Dabūji rokā?” Ēvalds jautāja.
Tonu pastiepa savu milzīgo plaukstu. Beigtā muša bija starp īkšķi un rādītājpirkstu.
“Rūpīgs darbs,” Ēvalds uzslavēja.
“Vai tava sieva audzē istabas puķes?” Tonu jautāja. “Apglabā mušu poda zemē. Es tā vienmēr daru, Veronika uz palodzes audzē kaut kādus kaktusus un lakstus, kā es nositu mušu, tā allaž tur apglabāju. Tas dod mēslojumu un ir jau arī pieklājīgi, nevar tak līķi atstāt mētājamies zem klajas debess. Pēc kara kritušos vienmēr apglabā!”
“Piretai ir viena līdakas aste,” Ēvalds atbildēja. Tonu iebirdināja mirušo mušu delnā, un Ēvalds apglabāja kukaini puķpodā. Tonu stāvēja blakus un skatījās.
“Nu ko,” viņš teica. “Man nu jāiet, gaļa jāliek uz plīts. Kad Veronika vakarā pārnāks, tā varēsim stumt māgā. Bet tu ēd rabarberus! Kad izveseļosies, tad piekāp, uztaisīsim laupītāju cepeti.”

Turpinājums sekos.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru