piektdiena, 2014. gada 16. maijs

Andruss Kivirehks. Pasaules malā (22)


Gunārs un Oidermā tajā vakarā tomēr pie Ēvalda neparādījās, taču liķieri gan dzēra, tikai pavisam citā vietā. Gunāram bija kāda paziņa – no mītiskajiem teātra laikiem – izbijusi baletdejotāja Aino kundze. Un šai Aino kundzei bija suns, ne pārāk liels, taču arī ne gluži mazs, parasta kranča lielumā, un Gunārs bija uzņēmies saistības suni šad un tad aiziet nomazgāt.
Aino kundze pati to izdarīt nespēja, jo bija maza un trausla, un viņai jau bija pāri astoņdesmit. “Es nespēju to dzīvnieku iedabūt vannā,” viņa allaž teica. “Lai dievs pasarg! Es to suni nevaru dabūt rokā, viņš ir viltīgs! Kā sāku laist vannā ūdeni, tā šis palien zem gultas. Kā lai es viņu no turienes izdabonu, es pat nevaru noliekties, man ir augsts asinsspiediens, tūlīt galva sāk griezties. Ja jūsu nebūtu, Gunāra kungs, es nezinu, ko es ar to suni darītu!”
“Jā, bet es taču esmu,” mierināja Gunārs. “Neraizējieties, es to suni noberzīšu tik tīru, ka spīdēs un laistīsies.”
Viņš uz suņa mazgāšanu vienmēr ņēma līdzi arī Oidermā, kurš Aino kundzei ļoti patika. Aino kundze Oidermā dēvēja par “profesora kungu” un, kamēr Gunārs ar suni darbojās pa vannasistabu, Aino kundze paņēma rokās krustu un traģiski jautāja:
“Profesora kungs, sakiet tak, kas notiek pēc nāves?”
Uz to Oidermā uztaisīja domīgu ģīmi un atbildēja:
“Neraizējieties, Aino kundze, dzīve turpinās tālāk.”
Oidermā patika pie Aino kundzes, jo tur varēja ēst un iedzert.
Nu atkal bija suņa mazgāšanas diena pienākusi, un Gunārs ar Oidermā stāvēja aiz Aino kundzes durvīm. Namamāte tūliņ atvēra, viņa bija uzcirtusies šim gadījumam par godu, uzvilkusi garu ceriņkrāsas kleitu un uzkrāsojusi lūpas. Suns riedams sekoja saimniecei pa pēdām, taču, ieraugot Gunāru, apklusa un palīda istabā zem dīvāna. Viņš jau zināja, kas notiks.
Aino kundze, kā parasti, bezgalīgi pateicās, ka jaunie cilvēki viņas labā tā nopūlas, runāja izmisušā tonī, cik nevarīga viņa ir ar šo mežoni un ka vispareizāk laikam būtu to atdot patversmei, jo viņa pati vairs nevar nodarboties ar dzīvnieku kopšanu, bet ko lai dara, Hubi (tā sauca suni) bija viņai pieaudzis pie sirds.
“Ziniet, es esmu tik vientuļa,” Aino kundze žēlabaini sacīja. “Man neviena cita nav! Es nevaru no viņa šķirties!”
“Un nemaz nevajag šķirties!” Gunārs moži atteica. “Man nav grūti reizi mēnesī atnākt viņu nomazgāt. Tas ir tīrais nieks!”
“Tomēr tik neērti!” Aino kundze ievaidējās. “Profesoram jātērē savs dārgais laiks!”
“Man nav nekādu problēmu!” Oidermā mierināja. “Es vienmēr nāku ar prieku!”
“Ak tā, cik jauki dzirdēt... Nu tad nāciet tik tālāk!”
Oidermā ar Gunāru iegāja dzīvojamā istabā un kļuva priecīgi, ieraugot, ka galds jau ir uzklāts un kotletes smaržo.
“Es gan nezinu, vai tās ir ēdamas,” Aino kundze taisnojās. “Saprotiet, manas kulinārās spējas nav diezko attīstītas, es dzīvoju viena, nekādus lielus ēdienus negatavoju, iekožu šo un to, reizēm uzvāru putru. Un ziniet, es jau nekad neesmu bijusi liela pavāre, es biju dejotāja, man jau nebija laika pie plīts stāvēt. Manas mājas bija skatuve!”
“Ļoti garšīgas kotletes,” slavēja Oidermā. “Labākas nevar iedomāties!”
“Prieks dzirdēt, ka jūs slavējat,” Aino kundze pamāja. “Bet pag, varbūt vēlaties iedzert kādu glāzīti?”
Viņa aizsteidzās pie bufetes un atgriezās ar “Kännu Kukk” pudeli.
“Es jau neko no dzērieniem nesaprotu, es pati nedzeru, nekad neesmu lietojusi,” viņa skaidroja. “Vai šis dzēriens vispār der pie kotletēm? Varbūt pareizāk būtu pie kotletēm dzert balto vīnu, bet tāda man diemžēl nav. Ir tikai šis “Kännu Kukk”, brāļadēls uzdāvināja. Vinš man vienmēr dāvina ”Kännu Kukk”, kad atnāk ciemos, nezinu, kāpēc viņš domā, ka man tas garšo?”
“Gan jau tāpēc, ka jūs esat tāda eleganta dāma,” Oidermā minēja. “Un tas ir elegants dzēriens. “Kännu Kukk”! To ražoja jau Igaunijas laikos!”
“Jā, laikam tiešām, kaut gan es neatceros, Igaunijas laikā es biju bērns. Es nedzēru šo “Kännu Kukk” un tagad arī nedzeru, bet to es brāļadēlam nesaku, citādi vēl apvainosies.”
“Nesakiet vis, lai tik turpina nest tos gaiļus,” Gunārs pamācīja. “Tad man taisīt vaļā?”
“Jā, dieva dēļ, protams! Tas ir jums, ja tas der, tad dzeriet vien!”
“Kāpēc tas lai nederētu,” Gunārs noteica un salēja sev un Oidermā. “Ak!” viņš teica pēc iedzeršanas. “Cik salds! Mums teātrī viens aktieris garderobē arī dzēra šo gaili, apreiba, nolika glāzi uz grimēšanas galda un palika turpat gulēt – un tā pielipa aiz ūsām pie tā galda, ka nevarēja vairs dabūt kājās. Nācās ūsas apgriezt, un tā tās ūsas tur palika pie galda. Vīrs pats bija jau Meža kapos, bet ūsas vēl garderobē.”
“Vajag dzert kulturāli,” Oidermā secināja, izdzēra savu glāzi, uzkoda kotleti un ielēja vēl.
“Jā, man arī patīk, ja visu dara kulturāli,” piekrita Aino kundze. “Bet mūsdienās no kultūras vairs nekas nav palicis pāri! Vai ne, profesora kungs?”
“Nu, protams,” Oidermā piekrita un ielēja vēl vienu glāzi.
“Ja runājam kaut vai par dejām!” Aino kundze piebilda. “Es tak esmu bijusi balerīna, bet mūsdienu dejas es vairs nespēju skatīties! Tur nav nekā cita kā vien kratīšanās un raustīšanās, vārtīšanās pa zemi – vai tad tā ir deja? Viņi uzskata, ka tas esot moderni! Nu lai būtu moderni, bet kāpēc jāvārtās un jākratās?”
“Jauniešiem patīk,” Gunārs skaidroja.
“Es neticu, ka patīk! Kā tādas lietas var patikt? Jūs esat jauns, Gunāra kungs, vai jums patīk?”
“Es jau nu vairs neesmu gluži jauns,” Gunārs purināja galvu.
“Nemaz nerunājiet! Gluži jauns vīrietis, varat vēl sievietes iekarot! Un jūs esat skaists vīrietis, vīrišķīgs vīrietis, ar efektīgu ārieni!” Aino kundze apgarota uzlūkoja Gunāru. “Solīds vīrietis! Protams, ne vairs puišelis, bet vīrietim jau ar gadiem tikai pieaug vērtība. Es brīnos, kā jūs neesat jau savākts. Manā jaunībā dēļ tādiem vīriešiem plēsās kā trakas!”
“Lai nu paliek,” Gunārs meta ar roku. “Ņemam tagad priekšā Hubi. Hubi, Hubi!”
“Viņš ir zem dīvāna,” Aino kundze gaudās. “Pilnīgi neiespējams suns! Nāc nu ārā, laiks iet vannā!”
“Viņš tak pats nenāks, te vajadzīga stingra roka,” Gunārs noteica, nometās četrrāpus un sāka vilkt ārā Hubi no dīvāna apakšas. Suns nikni spārdījās. Gunārs dabūja Hubi rokās un iespieda to Oidermā klēpī.
“Turi cieši, lai neaizmūk.”
Pats viņš sāka izģērbties, lai, suni mazgājot, nesaslapinātu drēbes, un palika tikai apakšbiksēs.
“Ļoti pareizi, velciet visu nost,” Aino kundze pamāja. “Viņš citādi jūs visu nošpricēs! Nekautrējieties, es savā dzīvē plikus vīriešus esmu atskatījusies, ziniet, kā tas ir baletā...”
“Es jau nekautrējos,” atteica Gunārs un sagrāba suni.
“Nu, esam nu peldēties!”
Suns sāka smilkstēt, izbāza mēli un sāka izmisīgi spirināties, bet Gunārs to iespieda padusē, gluži kā dūdas, un stiepa uz vannasistabu. Mirkli vēlāk atskanēja ūdens burbuļošana un šausminošs tracis, kad Gunārs bāza suni vannā. Suņa nagi skrāpējās, tam cenšoties rāpties pa emaljēto virsmu, taču Gunārs neļāva nelaimīgajam upurim nekur aizbēgt un skaloja to ar siltu ūdeni, ieziepēdams kažoku.
Pa to laiku Aino kundze pasniedza Oidermā kafiju, nometās atpūtas krēslā, sakrustoja smalkos, dzīslainos pirkstus un jautāja:
“Profesora kungs, sakiet tak, kas notiek pēc nāves?”
Un Oidermā neapstrīdamā balsī atbildēja:
“Dzīve turpinās, Aino kundze, dzīve turpinās!”
“Tad labi,” Aino kundze nopūtās. “Citādi es šad tad domāju... kas un kā. Ziniet, uztraucos!”
“Nevajag uztraukties,” Oidermā purināja galvu. “Viss ir štokos.”
“Jums seja tik sarkana,” Aino kundze piebilda.
“Vai tiešām? Tas jau būs no tā Kannu Kukka! Man, ziniet, ir tā, ka mazākā lāsīte uzreiz iesit pa galvu,” Oidermā skaidroja. Viņš tiešām jutās tīkami noguris un labprāt būtu laidies snaudā, bet Aino kundzes klātbūtnē to neuzdrošinājās.
"Vai gribat vēl? Man vajadzētu vēl vienam būt bufetes skapī," jautāja Aino kundze.
"Ko jūs sakāt, jums ir pilnīgi gaiļu noliktava!" Oidermā brīnījās. "Gandrīz kā vistu kūtī!"
"Es tak jau teicu, brāļadēls vienmēr atnes! Vēlaties? Es jau šos nebrūķēju, un ko tad viņš te plauktā stāvēs."
"Nu bet kāpēc nē," Oidermā piekrita. "Lai gailis lido un dzied!"
Jauns "Kännu Kukk" parādījās uz galda, un Oidermā atkal iemalkoja.
"Patiesībā diezgan stiprs," viņš teica. "Sākumā liekas kā salds sieviešu dzēriens, bet kā sāk dzert, tā jūt grādus."
No vannasistabas atskanēja aizvien šausminošākas skaņas, tad tika aizgriezts ūdens un dzīvojamā istabā parādījās viscaur slapjais Gunārs, nesdams klēpī rozā dvielī ietīto Hubi. Suns rēja un izrāvās no Gunāra tvēriena, nolēca uz grīdas, izvāļājās pa paklāju, gluži kā mēģinādams iespējami ātrāk atkal palikt netīrs un tad zibenīgi atkal nozuda zem dīvāna. Bija dzirdams, kā viņš no turienes histēriski elso.
"Suns nu ir tīrs, es tad nu arī ieiešu noskaloties zem dušas, pirtnieka darbs mani sasviedrēja," noteica Gunārs un pazuda no istabas.
"ak, cik es jums esmu pateicīga!" iesaucās Aino kundze. "Ko es bez jums iesāktu! Hubi tak nāk pie manis gulēt, katru nakti ierāpjas gultā, ziniet, ļoti nepatīkama ir tā spēcīgā suņa smaka! Saprotiet, man higiēna ir ļoti svarīga, es tā esmu audzināta. Es atceros, kā tad, kad man apritēja pieci gadi, man mamma uzdāvināja zemeņu ziepes. Un teica, tu Aino, ņem vērā, ka sieviete un ziepes sader kopā. Un es saku, ja sieviete ziepes augstu nevērtē, tad viņa nav nekāda sieviete, bet nešķīsta vecene!"
"Man arī patīk ziepes, ar tām vispareizāk mazgāt galvu," Oidermā piekrita un nožāvājās. "Kännu Kukk" iedarbojās kaut kā dīvaini, radot sajūtu, ka vēderā izveidojusies salda un lipīga klimpa. Gunārs iznāca no dušas, ar nelielu dvielīti ap gurniem un slapjajām apakšbiksēm rokās.
"Apenes galīgi piesvīdušas," viņš teica.
"Bet ko nu?" Aino kundze izbijās. "Kur es jums dabūšu jaunas? Man nav mājās vīriešu apakšbikšu!"
Oidermā bija pietiekami iereibis, lai ieteiktu Aino kundzei iedot Gunāram viņas pašas apakšbiksītes, taču, par laimi, sāka žagoties.
"Nekas traks, es varu iztikt," Gunārs apgalvoja un, uzgriezis muguru, nometa dvieli un uzvilka džinsus uz plika dibena. Aino kundze no šī skata bija ļoti pacilāta un sāka spiedzošā balsī stāstīt kādu jautru atgadījumu no savas jaunības.
"Ziniet, tā deju pasaule bija tik nerātna!" viņa smējās. "Gunāra kungs, varbūt vēl drusciņu "Kännu Kukk"? Un jums, profesora kungs?"
"Nē, paldies, es izlaidīšu," Oidermā purināja galvu un noguris atspiedās pret spilvenu. Žagošanās nekādi negribēja apstāties, kaut gan viņš bija pielicis visus dvēseles spēkus un izmēģinājis visādus paņēmienus.
"Es labprāt," Gunārs pieņēma piedāvājumu, iedzēra kārtīgu klunkšķi un, tā kā kotletes bija jau cauri, tad uzēda virsū plikas sinepes no burciņas.
Turpinājums sekos.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru