svētdiena, 2014. gada 30. marts

Andruss Kivirehks. Pasaules malā. (10)


Reins pārnāca mājās un sauca jau no priekšnama:
“Es atnesu kartupeļus!”
“Kādus kartupeļus?” brīnījās Anu. “Priekš kam? Mums vēl kartupeļu ir gana.”
“Ēvalds atstiepa uz “Oposumu”,” skaidroja Reins. “Viņa sieva atveda no laukiem, tie ir pērnie kartupeļi, un viņus vajag ātri apēst, lai neaiziet bojā.”
“Kas ir Ēvalds?”
“Es taču tev jau esmu teicis, tas ir viens čoms no “Oposuma”. Ļoti jauks cilvēks. Atstiepa lielu kartupeju maisu un visiem izdalīja.”
“Kā Ziemsvētku vecītis?” jautāja Sandra.
“Vēl labāk nekā Ziemsvētku vecītis, Ziemsvētku vecītim pantiņi jāskaita, bet Ēvalds deva kartupeļus tāpat vien.”
“Es domāju, ka Ziemsvētku vecītis ir labāks,” iebilda Sandra. “Viņa dāvanas ir interesantākas. Es nu tiešām negribētu Ziemsvētkos saņemt kartupeļus.”
“Nes tos uz virtuvi,” Anu pamācīja. “Ko tu viņus iestiepi dzīvojamā istabā?”
“Gribēju tev parādīt.”
“Ko tur redzēt, kas es kartupeļus neesmu redzējusi? Tak nav tie tava Ēvalda kartupeļi ne ar ko īpaši. Nes prom, es tagad kontroldarbus laboju!”
Reins aiznesa kartupeļus uz virtuvi un ielika pieliekamajā. Patiesi, Anu bija teikusi taisnību, viņiem bija pašiem savas kartupeļu rezerves vesels maiss, tā ka no Ēvalda dāvinājuma īsti nekādas jēgas nebija. Reins tagad pat nedaudz nožēloja, ka bija tik daudz savācis, labāk būtu vajadzējis atstāt vairāk citiem – trūcīgākiem. Bet vairs jau neko nevarēja labot.
“Starp citu, jūs ar Sandru varētu iziet ārā,” sauca Anu no istabas.
“Kaut vai uz smilšukasti. Skaists vakars, bet man vēl divu klašu darbi jāizskata. Man ies ātrāk, ja man apkārt būs miers.”
“Kāpēc ne, ejam uz smilšukasti,” Reins piekrita. “Sandra, ģērbies!”
Rotaļu laukums un smilšukaste atradās blakus ielā, nelielā parciņā. Sandra tur gāja spēlēties no laika gala. Reizēm Rotaļu laukums bija tik pilns ar bērniem, ka smilšukastē nebija vietas, un uz slidkalniņu stāvēja gara rinda. Bet šovakar bija mierīgi. Tikai viens puika raka bedri ar lāpstiņu, un viņa mamma uz soliņa lasīja žurnālu.
Reins apsēdās uz tā paša soliņa, bet Sandra gāja uz smilšukasti. Puika viņu ieraudzīja, pameta rakšanu un ar vēderu uzgūlās uz savas bedres, lai to aizsargātu no meitenes. Kādu brīdi bija klusums, un viņi viens uz otru raudzījās.
Beidzot puika teica:
“Man ir bedre.”
“Nu un tad,” Sandra atteica. “Es arī izrakšu.”
“Bet man ir dziļa bedre. Tik dziļa, ka sliekas var redzēt.”
“Melo, smilšukastē sliekas nedzīvo.”
“Es izraku tik dziļu bedri, ka tā aizsniedzas apakš smilšukastes,” puika skaidroja. “Dziļi zemē iekšā.”
“Neticu. Parādi!”
Bet rādīšanas vietā puika sāka trakā ātrumā bērt caurumā smiltis atpakaļ un sāka smieties uzvaras priekā.
“Ko tu tagad izdarīji?” Sandra neapmierināti jautāja. “Kāpēc savu bedri aizbēri ar smiltīm?”
“Gribēju!” puisis nokliedza. “Tagad tu nevarēsi manu bedri redzēt!”
Viņš meta un meta virsū smiltis, līdz tas, kas bija bedre, tagad kļuva kalns.
“Stulbenis,” Sandra noteica, nicīgi paraustīja plecus un gāja rāpties pa redelēm. Puika kādu brīdi sēdēja smulšukastē un skatījās, kā Sandra karājas pie redeles, tad piegāja tuvāk.
“Es arī gribu pakarāties,” viņš teica.
“Tu tak redzi, ka tagad es karājos!” Sandra atbildēja. “Tu ej tagad roc jaunu bedri. Vai ej uz slidkalniņu.”
“Es gribu karāties,” puika bija nelokāms.
“Bet tagad tu nevari! Pagaidi, kamēr es būšu izkarājusies, tad būs tava kārta.”
“Tu karāsies pārāk ilgi,” puika ņurdēja. “Es gribu karāties tūlīt!”
“Kāpēc?”
“Man ir karāšanās noskaņojums!”
Viņš piegāja un sāka raut Sandru aiz kājas lejā.
“Tā nedrīkst darīt!” Sandra pretojās. “Laid vaļā!”
“Ko jūs tur darāt?” Reins iesaucās.
“Tas puika mani rauj!” Sandra sūdzējās.
“Es gribu karāties!” puika kliedza.
“Markus!” iesaucās sieviete ar žurnālu. “Neaiztiec meiteni!”
“Es gribu karāties!”
“Sandra, laid viņu pakarāties,” Reins ierosināja. “Viņš taču ir par tevi mazāks. Lai pakarājas drusciņ, tad atkal tu. Karājieties pēc kārtas.”
“Ēēē!” Sandra dusmīgi izsaucās un nolēca no redeles. “Nu tad karājies! Pamuļķais!”
Markus nikni pabolījās, uzrāpās redelē un sāka karāties.
“Atvainojos, viņš reizēm ir tik stūrgalvīgs,” Markus mamma pagriezās pret Reinu. “Es tur neko nevaru darīt.”
“Nekas,” Reins viņu mierināja. “Nu tak viņam ļoti patīk karāties.”
“Kad biju maza, man arī patika,” teica Markus māte. “Mums piemājas dārzā bijaābele, un tai bija viens tāds zars, pie kura bija baigi labi karāties. Es tur karājos augām dienām.”
“Ak tā,” noteica Reins. Viņa skatiens neviļus aizslīdēja uz sievietes rokām, bet tās bija gluži parastas, rozā lakotiem nagiem, nebija nekādas pērtiķa rokas.
“Vai jums patika karāties?” jautāja Markus māte.
“Es neatceros,” Reins vilcinājās, nedaudz apjucis no šāda jautājuma. “Šad tad jau laikam tomēr... karājos.”
“Kur jūs karājāties?” aizrautīgi jautāja Markus māte.
“Kur es karājos... Jā, labs jautājums... Nu kur jau parasti karājas,” Reins saputrojās. “Pie kādām caurulēm vai... koku zariem...”
Patiesībā viņš nemaz neatcerējās, ka bērnībā kaut kur būtu karājies, Reinam bērnībā vispār patika vizināties ar riteni, bet Markus mātei viņš to neteica, baidoties viņu aizvainot.
Sandra pa to laiku pameta slidkalniņu un gāja pie Markus.
“Nāc lejā, tagad ir mana kārta.”
“Nenākšu,” puika no augšas atbildēja. Bija skaidri redzams, ka viņa rokas jau visai nogurušas, bet viņš iekoda lūpā un ietiepīgi karājās tālāk.
“Ja tu tik ilgi karāsies, tev izstiepsies rokas,” Sandra apgalvoja.
“Neizstiepsies,” puika atteica.
Viņš nespēja vairs noturēties, atlaida rokas vaļā un iegāzās smiltīs, taču tūliņ devās pie redeles un rāpās augšā vēlreiz.
“Rimsties nu,” Sandra pavēlēja. “Tu jau nokriti zemē, pietiek.”
“Es gribu karāties!” puika paziņoja, acis bolīdams aiz piepūles.
“Kad es tagad aizbraucu uz laukiem pie vecvecākiem, taf vienmēr skatos uz to ābeli un to zaru, kur es kādreiz karājos,” Reinam stāstīja Markus māte. “Tagad tas liekas tik zems! Tagad es tur vairs pakarāties nevarētu, kājas vilktos pa zemi.”
“Nu ja, bērnībā jūs bijāt īsāka,” Reins konstatēja un pēc mirkļa pats bija pārsteigts, cik muļķīgas lietas cilvēki pārrunā, kad tiem nav, ko teikt, bet kaut kas tomēr jāsaka. Taču Markus mātei Reina piezīme nemaz nelikās nepiemērota. Viņa skumji pamāja un teica:
“Jā, tieši tā. Kad biju bērns, biju īsāka.Tad bija tik forši karāties pie tā zara, bet tagad...”
“Kur jūs tagad karājaties?” Reins nevarēja nepajautāt.
“Vairs nekur.”
Un nopūtās.
“Tā nu tas ir,” Reins dziļdomīgi noteica. Markus atkal nokrita no redelēm, apsēdās smiltīs, berzēdams sarkanās un sāpošās plaukstas pret biksēm. Pie redelēm pielidoja zvirbulis ar kaut ko knābī un paskatījās uz cilvēkiem, galvu piešķiebis. Viņš it kā apsvēra, vai šī ir droša vieta, lai notiesātu savu laupījumu.
“Markus, vai ejam mājās?” sauca māte.
“Nē, es vēl gribu pakarāties,” atbildēja zēns.
“Nu bet tad karājies,” māte mudināja, un Markus atkal rāpās pa redelēm. Zvirbulis saprata, ka vieta nemaz nav droša un aizlidoja ēst citur.
Sandrai gan rotaļlaukums bija jau apnicis.
“Ejam prom,” viņa teica. “Es vairs te negribu.”
Reins piekrita, novēlēja Markus mātei jauku vakaru, paņēma Sandru aiz rokas un gāja mājās.
“Es domāju, ka mamma savus kontroldarbus jau būs izlabojusi,” viņš prātoja. “Varēsim viņai pastāstīt, cik interesantu karātāju ģimeni mēs satikām. Jānāk biežāk uz smilšukasti, ko tikai neierauga! Interesanti, vai tēvs arī karājas?”
“Tēvs karājas ar galvu uz leju kā sikspārnis,” teica Sandra. Reins pasmējās.
Kāpņutelpā viņi satika Voremē. Viņš stāvēja, degunu gandrīz piespiedis sienai un pētīja to.
“Krāteri un pauguri,” viņš teica, Reinu ieraugot. “Gluži kā mēnessainava. Nemaz nav jālido kosmosā, tepat, kāpņutelpā, visu var apskatīt.”
“Jā, tā siena ir briesmīgi grumbuļaina,” Reins piekrita. “Bet vai tā ir gluži mēnessainava, to es nezinu, kaut kā nav gadījies pa Mēnesi staigāt.”
“Un nemaz nevajag tur doties,” Voremē apgalvoja. “Kamēr nav atklāti noslēpimi tepat. Skatieties, piemēram, to melno svītru tur zem griestiem. Kā tā varēja tur gadīties? Cilvēks taču tik viegli tur neaizsniegtu, protams, bez palīglīdzekļiem, soliņa vai pieslienamām trepēm. Tak kāpēc viņam rāpties pa trepēm, lai uzzīmētu melnu strīpu zem griestiem? Nezinu, nezinu. Dažkārt stāvu un skatos uz to strīpu ilgu laiku, un visvisādas domas nāk galvā.”
“Varbūt muša uztaisīja,” Sandra piedāvāja variantu.
“Muša?” Voremē atkārtoja. “Tas arī ir iespējams. Bet kā var muša atstāt tādas pēdas? Ar ko? Ja sāktu to svītru detalizēti pētīt, tad mēs pietuvotos noslēpuma atminējumam, bet tas ir augstu, tur tik viegli nevar piekļūt. Jā, par to varētu padomāt...”
Viņš noglāstīja sienu.
“Interesanti, ja to taustītu cilvēks, kas pazīst neredzīgo rakstību, vai viņš no tiem grumbuļiem izlasītu kādu vārdu?” viņš jautāja Reinam.
“Ej nu sazini,” Reins paraustīja plecus. “Īsti gan neticu, ka sienu krāsotājs te būtu ar neredzīgo zīmēm kādu ziņu atstājis. Bet nu jā, nekad jau nevar zināt.”
“Jā, jā, nekad jau nevar zināt,” Voremē piekrita un cieņpilni aplūkoja sienu.
“Vajag tik rakt,” viņš noteica un beidzot sāka lēnām kāpt augšup.
“Starp citu, vai kartupeļus negribat?” Reins pēkšņi iejautājās. “Es tikko dabūju pilnu maisu, bet mums tagad nevajag. Es labprāt atdotu.”
Voremē apstājās.
“Kartupeļus?” viņš domīgi atkārtoja. “Kāpēc ne. Ja jau laipni piedāvā, tad jau jāņem.”
“Ļoti labi, es jums tūlīt aiznesīšu līdz durvīm. Viņi ātri jāapēd, ilgi vairs nevar glabāties.”
“Kartupeļi jau ēšanai ir radīti,” piekrita Voremē un kad Reins atstiepa kartupeļu maisu pie viņa durvīm, viņš no tā izņēma vienu kartupeli, paripināja plaustā un teica:
“Dīvaini padomāt, ka tas kartupelis ir līdz manīm atnācis no apakšzemes tumsības. Ko viņš tur dabūja pieredzēt? Kādas dzīvības ap to ir ņudzējušas? Protams, kartupelim nav prāta, bet vienalga interesanti būtu zināt... No kuras puses tas kartupelis nāk?”
“No Dienvidigaunijas,” Reins atbildēja. “Nu tad jauku vakaru!”
“Ak no Dienvidigaunijas...” pamāja Voremē. “Jauku vakaru! Un liels paldies par laipno devumu! Dienvidigaunijas kartupelis... Senā Livonija! Jā-jā...”
Viņš ienesa maisu iekšā un aiztaisīja durvis, un sēdēja krietnu laika sprīdi priekšnamā, kartupeli plaukstā turēdams un nopētīdams no visām pusēm.
“Ko tik visu daba nespēj radīt,” viņš beidzot skaļi noteica. “Neticami! Neticami!”
Viņš aizvēra acis un iegrima dziļās domās.

Turpinājums sekos.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru