pirmdiena, 2014. gada 10. marts

Andruss Kivirehks. Pasaules malā. (3)



“Oposumā” Ēvalds izdzēra savu alu, atvadījās no Ulo un devās mājās. Bet, līdzko bija apgriezies ap stūri un viņa māja ielas galā bija jau redzama, viņam atausa atmiņā, ka no rīta, ejot uz darbu, viņam taču bija jaka mugurā. Pa dienu laiks kļuva siltāks un, ejot prom no darba, viņš aizmirsa to uzvilkt un izgāja vienā žaketē. Tad “Oposumā” viņš kādā brīdī atminējās gan par aizmirsto apģērba gabalu, bet tai brīdī nevīžoja vairs iet atpakaļ uz kantori, jo kas gan tai jakai notiks, ja viņa vienu nakti tur pakarāsies. Un pat ja nākamajā rītā atkal būs pavēss, viņš taču var uzvilkt citu jaku, Ēvaldam to bija vairākas. Bet tagad, mājās ejot, viņš atcerējās, ka jakas kabatā taču palika dzīvokļa atslēga.
Tas bija nepatīkami, jo vairāk tāpēc, ka Ēvalda sievas nebija mājās, viņa bija aizbraukusi uz Dienvidigauniju pie savas mātes un atpakaļ bija gaidāma tikai nākamnedēļ.
Ēvalds apstājās un kādu brīdi padomāja, tad sāka iet atpakaļ uz kantora pusi.
Tur jau noteikti visi bija prom un durvis aizslēgtas. Ēvalds nolamājās pie sevis. Agrāk nebija šādu problēmu, vismaz kāds tomēr bija uz vietas, vismaz uzraugs, bet uz nakti ieradās naktssargs un, ja kāds no savējiem pieklauvēja, tad vienmēr ielaida. Tā bija gudra un pareiza sistēma, kas deva iespēju kaut iet gulēt kabinetā, ja gadījās, ka svinēšana pārāk ieilgusi un mājās iet vairs negribējās. Bet tad taupības nolūkā naktssargs tika atlaists un pa nakti ēku vienkārši aizslēdza, tā ka nebija nekādas cerības tur iekļūt pa durvīm.
Ēvalds stāvēja uz ielas un ar skatienu meklēja sava kabineta logu. Tas patiesībā nebija augstu, otrajā stāvā. Un kas vissvarīgākais – logs bija vaļā, viņš pats to pa dienu bija atvēris, jo logs bija dienvidu pusē un dienas vidū telpā bija briesmīgi karsts. Īstenībā jau, protams, nebija atļauts pa nakti atstāt logus vaļā, bet ja jau jakas kabatā aizmirstās atslēgas dēļ netiec mājās, tāds sīkums nav ne prātā. Būtu viņš garāks, tad varētu pievilkt atkritumu tvertni pie mājas sienas, uzrausties uz tās un tad kaut kā aizsniegties līdz logam. Un tad būtu jau vairs būtu tikai joka lieta dabūt savu jaku ar visu atslēgu kabatā. Jā, viņš varētu gan iekļūt pa logu, ja tikai būtu divarpus metru garāks.
Diemžēl Ēvalds bija tikai metru septiņdesmit garš.
Protams, varētu jau arī pamēģināt vienkārši rāpties pa sienu kā muša. Vai pat ne kā muša, patiesībā tas būtu vienkārši, jo uz sienas bija izvirzījumi, kas atvieglotu rāpšanos, kaut vai piemēram šī caurule, kur valsts svētkos izkārt karogu, kā arī visādas akmens puķes, uz kurām var atbalstīt kājas.
Ēvalds nolēma pamēģināt. Viņš pievilka atkritumu tvertni pie sienas un uzrausās uz tās.
Tā viņš uzreiz kļuva daudz garāks, tikai diemžēl ne tuvu ne pietiekoši.
Ēvalds stiepās uz karoga turētāja pusi un satvēra to. Tagad vajadzētu sevi uzvilkt augšā, bet pievilkšanās nekad nav bijusi mana stiprā puse, domāja Ēvalds. Cik tad īsti reižu es skolas laikā varēju pievilkties? Trīs, četras reizes, ne vairāk. Bet tagad es daždesmit gadus neesmu pat mēģinājis.
“Ko jūs darāt?” kāds Ēvaldam aiz muguras iejautājās. Ēvalds pastiepās pār plecu, lai redzētu, kas tur ir, un, ieraudzījis policistu, pazaudēja līdzsvaru un nolēca no atkritumu tvertnes zemē.
“Es gribēju iekļūt iekšā pa logu,” viņš atbildēja.
“Priekš kam?” policists bargi jautāja. “Vai jums ir kāds dokuments?”
“Ir gan,” teica Ēvalds un izvilka no kabatas naudasmaku. “Man ir visādi dokumenti. ID-karte un darba apliecība. Es strādāju šajā ēkā. Aizmirsu kabinetā jaku, bet tās kabatā ir dzīvokļa atslēga. Es gribu to dabūt rokā, citādi netieku dzīvoklī.”
Policists izpētīja Ēvalda darba apliecību un tūliņ kļuva draudzīgāks.
“Tas gan ir slikti, ka atslēgas palikušas darbā,” viņš noteica. “Bet pa šo logu iekšā tomēr kāpt nedrīkst. Šī tomēr ir valsts iestāde, tas var radīt nelāgu iespaidu. Var pasaukt atslēdznieku, es arī vienreiz paliku aiz durvīm. Gāju atnest avīzi no pastkastes, dzīvokļa durvis aizcirtās un viss – netiku iekšā. Atslēgas palika istabā! Pasaucu atslēdznieku, viņš atnāca un dabūja durvis vaļā.”
“Tas būtu pārāk sarežģīti, pie tam mēs taču nedrīkstam likt viņam uzlauzt valsts iestādes durvis,” domāja Ēvalds. “Pēc tam pa nakti tad velns zin kas varēs iekļūt iekšā.”
“Jā, tas gan tiesa,” piekrita policists. “Un vispār jau atslēdznieks arī dārgi maksā. Pavisam neiedomājami, cik daudz par vienu izsaukumu viņi paprasa naudu! Stundas maksa viņiem augstāka nekā advokātiem. Man mute palika vaļā, kad viņi piestādīja rēķinu.”
Policistam bija godīga, apaļa seja. Atmiņas par aslēdznieka alkatību viņu bija aizskārušas.
“Tie laupītāji šeit patiešām nav vajadzīgi,” viņš atkārtoja.
“Labāk tomēr pa logu,” Ēvalds teica. “Tas, par laimi, ir pavērts, pagrūstu vienkārši vaļā un tiktu iekšā.”
“Nedrīkst valsts iestādes logs pa nakti būt vaļā,” bilda policists. “Zaglis var tikt iekšā, kāds tad labums no aizslēgtajām durvīm?”
“Es zinu,” pamāja Ēvalds. “Citreiz es vairs neatstāšu. Ja tikai es tagad dabūtu atslēgu rokā!”
“Vai cita neviena mājās nav?” prašņāja policists.
“Nav, sieva aizbrauca uz Torvu, tur viņai dzīvo māte.”
“Mana vecmāmiņa arī dzīvo Helmes pusē,” nopriecājās policists. “Un Torvā arī esmu bijis, tur jau ir slavenais ūdenslēkšanas tornis.”
“Jā, es zinu, es tur peldējos ezerā, bet no torņa gan nelēcu,” Ēvalds teica. “Neesmu tik drosmīgs, jau skatīšanās vien ir baisa, kā tur daži trakie lec. Es labāk tāpat ieeju ūdenī, tas ir daudz patīkamāk.”
Policists kādu brīdi klusēja, it kā apdomādams, un blenza uz Ēvalda kabineta logu.
“Nav jau nemaz tik augstu,” teica Ēvalds. “Ja kaut kā līdz palodzei tiek...”
Policists uzlika roku Ēvaldam uz pleca.
“Ziniet, ja pavisam godīgi, tad patiesībā es arī no tā torņa nelēcu,” viņš klusi noteica. “Paldies par jūsu godīgumu. Man ir sajūta, ka tas Torvas tornis ir pārāk bīstams. Kāpēc man vajadzētu pieļaut savas paša kļūdas? Kāda starpība, kā es ieeju ūdenī, ar lēcienu vai bez.”
“Nu pareizi, kāda starpība.”
“Ar to, starp citu, savā laikā bija problēma,” turpināja policists un likās tāds kā skumīgs un promesošs. “Kad es braucu pie vecmāmiņas uz laukiem, tur bija viens kaimiņu puika, par mani divus gadus vecāks, viņu saukāja par Laiku, patiesībā viņa vārds laikam bija Riho... Viņš lēca, uz galvas, un smējās par manām bailēm... Tur bija, jā... ar to Laiku... Bet ko es tagad jums par to... Patiesībā tajā pusē ir ārkārtīgi skaisti,” apstiprināja policists, kļūdams jau pašapzinīgāks. “Vai jūs tajās alās arī esat bijis?”
“Biju gan. Ļoti varenas.”
“Un uz Barklaja de Tolla muzeju arī bijāt?”
“Jā, tur arī.”
“Es esmu bijis arī Ļeņina mauzolejā,” piebilda policists.
“Tur gan man nav gadījies nokļūt. Tas bija slēgts toreiz, kad biju Maskavā.”
“Tur jau patiesībā nekā sevišķa nebija,” policists atmeta ar roku. “Ziniet, es piezvanīšu vienam draugam.”
Viņš paņēma telefonu, uzspieda numuru, pagāja no Ēvalda pāris soļu nost un neilgu laiku runājās klusā balsī. Ēvalds pieklājīgi nogaidīja.
“Tūlīt atnāks,” teica policists, beidzis runāt.
“Kas atnāks?”
“Tonu. Viņš ir mūsu vasarnīcas kaimiņš Keila-Joalā, bet tā viņš dzīvo tepat. Izbijis sportists, viņš bija republikas izlasē. Nu krievu laikos, protams. Pagaidīsim.”
Gaidīt nenācās ilgi, Tonu ieradās pēc desmit minūtēm. Viņš bija drukns, gandrīz četrkantīgs, apmēram piecdesmitgadīgs, plikpaurains vīrietis, kas viegli kliboja ar kreiso kāju.
“Tonu!” viņš stādījās priekšā pērkondimdošā balsī un satvēra Ēvalda roku un saspieda kā ar knaiblēm. “Tu aizmirsi mēteli darbā?”
“Jaku,” Ēvalds palaboja.
“Nu ja, jaku. Kurš logs tas ir?”
“Tas otrajā stāvā, tas, kurš vaļā.”
“Ļoti labi, ka vaļā, citādi nāktos izdauzīt.”
“Nē, nē, neko nedrīkst izdauzīt,” iejaucās policists. “Tā ir valsts iestāde. Bet tu varēsi tikt iekšā?”
“Kāpēc lai es nevarētu?” brīnījās Tonu. “Tu skaties, ka es kliboju,” viņš pagriezās pret Ēvaldu. “Tas neko nenozīmē. Es nokritu no līdztekām, citādi būtu ticis arī uz olimpiādi. Būtu arī varējis braukt pēc šī kritiena, kāja priekš vingrošanas uz rīkiem nav tik svarīga, nav jau nekāds maratons, svarīgas ir rokas. Bet viņi sagribēja sūtīt vienu armēņu puisi, kurš tik vien kā aizbrauca uz treniņnometni un aizstiepa trenerim piecus visdārgākos konjakus, tāpēc aizsūtīja viņu. Un man teica, ka es esot sakropļots, lai braucot mājās kasīt olas. Olimpiādē tas armēnis, protams, neko neizdarīja. Karājās pie riņķa kā sūds pie govs pakaļas.”
“Dabūsi tad to jaku?” jautāja policists.
“Protams, dabūšu, kāpēc lai nedabūtu! Pagaidi drusku, ļauj ar cilvēku parunāties!” Totu sadusmojās, tad uzreiz ieņēmu dīvainu pozīciju, it kā taisīdamies mest tiltiņu, tad pavilka kāju šķībi, izdarīja nezinkāpēc pāris strauju boksera kustību, tad lēca ar lielu atvēzienu un satvēra karoga turētāju. Nākamajā mirklī viņš ar kaut kādu dīvainu salto bija pacēlies līdz palodzei un ielēca pa logu mājā.
“Vienā rāvienā!” līksmoja policists. “Nu, Tonu, tu rādi klasi!”
“Jaka ir uz pakaramā!” kliedza Ēvalds no lejas. “Melna jaka ar kapuci!”
Tonu parādījās logā ar jaku rokā.
“Vai mest lejā?” viņš jautāja.
“Met, es centīšos saķert.”
“Uzmanību!” sauca Tonu. “Es skaitu līdz trīs un tad! Viens, divi, trīs!”
Un izmeta jaku ar tik lielu vēzienu, ka tā lidoja kā bumba un Ēvalds, to ķerdams, gandrīz atkrita sēdus.
"Tagad nāc lejā!" pamācīja policists.
"Domā, ka es plānoju šeit palikt  dzīvot?" Tonu nekavējās ar atbildi. "Vairāk no šejienes neko nevajag? Lapmu, krēslu, galdu..."
"Nē, tie varētu tur arī palikt," paskaidroja Ēvalds.
"Tu esi drošs?" Tonu nelikās mierā un, kad Ēvalds vēlreiz apstiprināja, ka lampai, krēslam un galdam patiešām jāpaliek savās vietās, tikai tad pacēlās virs palodzes. Kad viņš tur stāvēja un skatījās lejup uz ielu, viņš līdzinājās King-Kongam uz debesskrāpja jumta. Pāris sievietes uz ielas apstājās un bolījās izbailēs.
"Ak, kungs! Ko tas nozīmē? Kas viņš tāds ir?"
"Laupītāju ķer," viena domā. "Skaties, īsts slepkavas ģīmis. Par laimi, policists jau ir klāt."
Tonu iekārās palodzē un, ar kāju pret sienu balstīdamies, ar pāris straujām kustībām nonāca lejā. Sievietes bailēs atkāpās, bet Ēvalds, kas bija jau jaku uzvilcis mugurā, steidzās izteikt pateicību.
"Tas neprasīja nekādu pūļu," Tonu nevērīgi atmeta ar roku. "Ejam tagad pie manis."
"Es nevaru tagad, esmu taču darbā," teica policists.
"Man gan patiešām jāiet mājās," prātoja Ēvalds.
"Es negribu šitos tekstus dzirdēt," Tonu bargi sacīja. "Mēs ejam pie manis! norāvāt mani no vakariņu galda, re, man vēl tagad ūsas ar pienu."
Tā bija tiesa, Ēvalds tagad pamanīja tievas, baltas strīpas.
"Nāciet līdzi un viss. Mums vakariņās ir kartupeļu biezputra, sieva gaida, ejam," Tonu nokomandēja.
"Skaidrs," teica Ēvalds. Viņš pats arī zināja, ka viņam ir vājš raksturs, viņš nespēja strīdēties ar citiem. Citi vienmēr zināja, kā labāk, ko viņam, Ēvaldam, tagad darīt. Nu ja, viņš bija kautrīgs un, lai arī centās katru reizi darīt zināmu savu vēlēšanos, to parasti neuzskatīja par svarīgu. Un Ēvalds bija pārāk jauks un pieklājīgs cilvēks, lai protestētu. Ja citi uzskatīja savu lēmumu par drošu, tad jau viņiem laikam bija taisnība, priekš kam mazam cilvēciņam karot ar gudrākiem.
Tā viņš gāja līdzi Tonu, bet policists, par spīti labsirdīgajai ārienei, izrādījās stūrgalvīgs tips.
"Ja tu tagad man līdzi nenāc, tad es Keila-Joalā izbradāšu tev visas pojenes!" Tonu draudēja.
"Davai, davai, tas pojenēm tieši der," likumsargs nenobijās. "Tonu, goda vārds, man ļoti garšo kartupeļu biezputra, bet man tagad ir patruļa."
"Nu velns ar tevi," Tonu pēdīgi atmeta. "Bet kā tu brīvdienās atbrauksi uz vasarnīcu – nu tad es tev parādīšu! Vispirms pielaidīšu tavai būdai uguni un ar dakšām vaktēšu, lai netiec ārā!"
Policists pasmējās, pamāja sveicienu un aizgāja.

Turpinājums sekos.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru