piektdiena, 2014. gada 18. aprīlis

Andruss Kivirehks. Pasaules malā. (16)


Parkā nodibinātais lasītāju klubs izzuda, pirms tas vispār sāka darboties.
Remontmeistars Juku izgulēja dzērumu, nākamajā rītā ar sāpošu galvu devās uz darbu un, špaktelēdams kārtējās centra biroja ēkas sienu, kā pa miglu atcerējās vakar parkā notikušo.
“Ar mani gadījās dīvains atgadījums,” viņš teica savam pāriniekam Fedjam. Fedja bija jau padzīvojis vīrs, krievs, kurš igauņu valodā runāja gluži pareizi, bet ar vieglu akcentu. Viņš bija pieredzējis cilvēks, visu ātri aptvēra un atcerējās dažādus laikus.
“Kas tad notika?” Fedja apvaicājās.
“Es parkā satiku kaut kādus večus, kas mani uzaicināju ar kaut kādu lasītāju klubu,” Juku skaidroja. “Rādīja arī grāmatas...”
“Nu-nū!” Fedja kratīja galvu. “Ak, kaut kādi veči parkā... Un lasītāju klubs... Saprotu! Juku, teikšu tev godīgi – tie bija homoseksuāļi.”
“Kas?”
“Nu pediņi, nu.”
“Ko tu saki?” Juku aiz bailēm nometa špaktelējamo lāpstiņu. “Tiešām?”
“Protams! Viņi vienmēr satiekas parkos, es zinu, es viņus tur vienmēr esmu redzējis. Jā jā! Ko tad viņi tev teica?”
“Zini, es vairs īsti neatceros, bet... Stāstīja par kaut kādu grāmatu... Par kaut kādu vecu kņazu tur bija, kas strādāja rokudarbus.”
“Vot, precīzi! Viņi visi jūtas kņazi un prinči. Es reiz pazinu vienu tādu, Kalmas saunā redzēju – viņam bija trusiki ar mežģīnēm. Iedomājies? Nav šaubu, visīstākie homoseksuāļi! Un rokudarbs – tas ir zināms, kas tas ir. Viņi jau allaž tā runā – kā saka – caur puķēm, vai ne. Kā viņi tevi atrada?”
“Es čurāju aiz krūma,” stāstīja Juku. “Un tad viņi uzsauca, lai nāku šurp... Un es, muļķis, gāju.”
“Ļoti tipiski,” Fedja pamāja. “Viņi bieži apmeklē publiskās tualetes, viņiem tādas lietas patīk skatīties. Saproti tak. Jā, jā, viņi vienmēr ir tur, kur var redzēt vīriešus ar vaļā biksēm, un tur novēro un tad uzaicina tevi uz... savu klubu.”
“Lasītāju klubu.”
“Nu ja, precīzi. Lasītāju klubu. Viņi ir kā šitie te... zirnekļi, izliek visur savas lamatas un vēro, kad muša iekrīt, tā tūlīt klāt. Ko viņi tev darīja?”
“Neko nedarīja, ko tu, Fedja, domā, ka es... Nu velns! Es būtu viņus kārtīgi iepļaukājis! Nē, viņi patiesībā bija pieklājīgi...”
“Pieklājīgi, jā! Kulturāli ļaudis! Inteliģenti! Protams!”
“Goda vārds! Aicināja mani atkal turpat uz parku, teica, lai tur satiekamies, vecākais apsolīja pastāstīt par dinozauriem...”
“Zini, es tev saku – sargi savu ādu, puis! Tie dinozauri – lai dievs tevi no viņiem pasargā! Nekādā gadījumā vairs neej uz to parku, tur acīmredzot ir viņu midzenis.”
“Klausies, tu domā, ka es kāds idiots? Turpmāk es tam parkam iešu ar lielu līkumu.”
“Ļoti pareizi. Malacis.”
“Velns!” Juku vēl nevarēja nomierināties. “Es nebūtu ticējis... Nebija jau vēl tik vēls, cilvēki visapkārt staigāja... Pat bērni bija parkā! Un viņi šitā publiski...”
“A no kā viņiem baidīties? Zini, viņiem visur augšās ir draugi. Tu jau nezini arī, kas tie bija par vīriem, kādos amatos. Varbūt ministri? Ja sāksi sūdzēties, viņi tev savārīs tādu putru, ka nevarēsi izstrēbt.”
Fedja nokāpa no trepēm un izšņauca degunu.
“Jā, viņiem ir vara,” viņš it kā skumji, it kā svinīgi piebilda. “Zini, Juku, tu vēl sveikā tiki cauri.”
“Paklau, bet ko tie dinozauri nozīmē... nu, viņu izpratnē?”
“Nezinu, Juku, nezinu. Nezinu un negribu zināt. Pateicies dievam, puiss, ka vēl esi sveiks un vesels.”
Un nebija jau nekāds brīnums, ka Ritsiks pāris dienu vēlāk, izlasījis “Zudušo pasauli”, aizgāja uz parku un tur nesatika ne Juku, ne Ulo. Ritsiks izveica apgaitu pa miskastēm, atrada trīs tukšas pudeles, aiznesa tās uz taras automātu, atnāca atpakaļ uz parku, taču nevienu lasītāju kluba biedru nemanīja. Tikai aiz piepūles sarkanu seju Markus karājās līka ceriņkrūma zarā, un Markus māte sēdēja uz soliņa un lasīja modes žurnālu. Ritsiks piegāja pie viņas un jautāja:
“Cienītā kundze, vai esat lasījusi “Zudušo pasauli”? Paša Artura Konana-Doila sarakstītu.”
Markus māte pacēla apjukušu skatienu un papurināja galvu.
“Šī grāmata stāsta par četriem drošsirdīgiem vīriem, kas nokļūst uz tāda plato, kur saglabājušies baismīgi aizvēsturiski radījumi,” stāstīja Ritsiks. “Ja kundzei nav nekas pretī, tad es jūs īsumā iepazīstinātu ar šo ievērības cienīgo romānu?”
“Nu bet es tagad lasu žurnālu,” atteica Markus māte.
“Vai tajā žurnālā stāstīts par pērtiķcilvēkiem?”
“Nē, es lasu par mitrinošo krēmu.”
“Bet vai jūs zināt, kā pērtiķcilvēki nonāvēja savus gūstekņus? Viņi piespieda tos uzlēkt uz asiem dzeloņiem! Dzeloņi bija tik gari, ka cilvēks tur uzdūrās kā šašliks uz iesma. Vai tas ir jūsu dēls? Pasauciet viņu šurp, es pastāstīšu, kā tur viss bija.”
“Es ļoti atvainojos, bet kāpēc jūs gribat mums to stāstīt? Ja es gribēšu, tad izlasīšu pati.”
“Bet jūs taču nelasāt!” Ritsiks nepacietīgi iesaucās. “Jūs lasāt savu žurnālu! Klausieties, cilvēkiem taču viens otram jāpalīdz. Darām tā, ka es jums pastāstīšu sākumu no “Zudušās pasaules”, un tad jūs man pastāstīsiet par mitrinošo krēmu? Vai tā derēs? Kā sauc jūsu dēlu? Markus? Markus, panāc šurp! Mēs parunāsimies par dinozauriem.”
“Es gribu karāties,” atbildēja Markus.
Ritsiks dusmīgi atmeta ar roku un sāka stāstīt. Grāmatu viņš stāstījuma laikā no rokām neizlaida, bet meklēja ilustrācijas, kas apstiprinātu viņa vārdus. Viņš runāja dedzīgi un pret negatīvajām darbībām izturējās ar skaidru nosodījumu. Pērtiķcilvēkus saukāja par neliešiem un sūdabrāļiem.
Markus māte sekoja Ritsika priekšnesumam, neuzdrošinādamās veco vīru pārtraukt. Toties Markus bija beidzot novēlies no zara zemē, sēdēja zālītē un klausījās pavērtu muti un, kad Ritsiks pabeidza, ar interesi pajautāja:
“Vai par to ir arī filma?”
“Nē, tikai grāmata,” atbildēja Ritsiks un noguris apsēdās. “Nu, kundze, tagad jūsu kārta.”
“Kādā ziņā?” Markus māte sabijās.
“Jūs man apsolījāt pastāstīt par mitrinošajiem krēmiem.”
“Vai tad jūs tos lietojat?”
“Nē, nu kur tad es tādus lietošu, nelietoju! Ko tad nu es tā mitrināšos, mana nelaiķe māte tak mācīja, ka cilvēkam jāturas sausam, sevišķi, kas attiecas uz kājām, jo, ja kājas ir slapjas, var saslimt. Vai tā ir?”
“Ir gan, bet...”
“Nu ko, kundze, es taču pajokoju, es bez muļķošanās nevaru, tāds raksturs. Es tak zinu, ka tāds krēms kājas nesaslapinās. Tā ka pastāstiet, pastāstiet! Žurnāls jau, protams, nav nekāds Konans-Doils, bet izlasīt der, es pats arī, ja miskastē atrodu žurnālu, vienmēr nesu mājās. Stāstiet vien, es klausos.”
“Es nezinu...” Markus māte šaubījās, bet tomēr izšķīrās par to, ka labāk ar veco vīru nestrīdēties un pastāstīja Ritsikam pāris vārdu par mitrinošajiem krēmiem. Ritsiks apmierināti pamāja.
“Nu redziet, un atkal jau cilvēkbērns ir mazliet gudrāks,” viņš teica. “Rakstītam vārdam aizvien ir liels spēks. Tagad jūs esat lietas kursā par dinozauriem un es par krēmiem. Var teikt, ka diena nav pagājusi veltīgi.”
“Jā,” Markus māte piekrita. “Liels paldies jums... Mēs ar Marku laikam tagad iesim.”
“Nākamreiz es plānoju ņemt priekšā stāstus par Natanielu Bampo,” teica Ritsiks. “Vai jums interesē indiāņi?”
“Kā to teikt... Kādreiz interesēja,” Markus māte pasmaidīja. “Nāc, Markus! Ejam nu! Visu labu!”
Viņa paņēma puiku aiz rokas, velkot ātrāk prom.
“Uz šo parku vairs nenāksim,” viņa noteica. “Spēļu laukuma te arī nav un vispār...”
“Bet pie ceriņa arī ir labi karāties,” Markus strīdējās. “Nāksim tomēr!”
“Nē. Zini... Ceriņam sāp, kad tu pie viņa karājies. Ceriņš raud.”
“Neraud!”
“Raud gan.”
“Kas tas bija par onkuli?”
“Nezinu. Ejam ātrāk.”
Trešais lasītāju kluba dalībnieks Ulo tai pašā laikā zvilnēja mājās uz dīvāna un lasīja Viktora Igo “Nožēlojamos”. Viņam jau no paša sākuma nepatika doma par organizētu lasīšanu un tāpēc viņš turpmāk izlēma no parkiem turēties tālāk. Lasīt ir jēka tikai vienatnē, viņš nejuta nekādas vajadzības savos iespaidos dalīties ar citiem. Gluži otrādi – prieku deva doma, ka to, ko lasi tu, nelasa neviens cits, un tādējādi tu vari sajusties īpaši izvēlēta persona: vecs un gudrs arheologs, kas atklājis dziļu alu ar seniem zīmējumiem un izlemj to paturēt noslēpumā, lai ziņkārīgo bars trauslajai vērtībai nenodarītu kaitējumu. Protams, “Nožēlojamie” nebija gluži kaut kāds aizmirstībā grimis romāns, pēc tā bija veidotas filmas un mūzikls, un daži labi varoņi, kā Žans Valžans, Kozete vai Gavrošs, bija plaši pazīstami. Bet salīdzinot ar visas grāmatas mērogu, tie bija tikai kā pāris izgaismotu istabu milzīgā tumšā pilī, kas pilna ar lielām zālēm, kur gadu desmitiem nav bijis nevienas dzīves dvēseles. Ulo patika atklāt nodaļas, kuru eksistence nevienam nebija zināma, un rindu pēc rindas uzmanīgi lasīt cauri. Tas bija tieši kā atrast zem smiltīm apraktas senlietas, tikai priekš sevis. Kāda bauda vēlāk staigāt pa ielām un prātot, ka tie cilvēki, kas ar svarīgu seju joņo apkārt un kārto visādas lietas, nezin, kas bija bīskaps Muriels un par ko viņš runāja ar bijušo parlamenta locekli pie viņa nāves gultas.
Kaut gan Ulo pat nevarētu paskaidrot, ko viņš ar šīm zināšanām varētu iesākt, tikai bija tāda tīkama kutēšanas sajūta vēderā. Viņam neradās pārākuma sajūta pret tiem līdzpilsoņiem, kam par šīm nesvarīgajām lietām nebija ne jausmas, tik vien tāds maigs žēlums, pateicoties kuram viņš “Oposumā” gatavoja dienas ēdienu ar īpašu gādību. Bez tam grāmata uz viņu iedarbojās arī tādā ziņā, ka viņš netīši mēģināja būt tikpat cildens kā katordznieks Valžans un pret klientiem izturējās laipni, pat maigi, un šis maigums nokļuva tālāk uz ķilavmaizēm un pat alū. Ēdāji bija apmierināti, un dzērāji katrā ziņā prasīja vēl vienu kausu.
Priekš kam viņam būtu jāiet uz parku, uz kaut kādu lasītāju kluba sapulci? Gluži otrādi, Ulo savā istabā ietinās segā un pilnībā aizmirsās, iegrimis nodaļā par klostera vēsturi un Parīzes pazemi, un pagrāba jaunu konfekti. Viņš jutās kā Viktora Igo vēstuļu draugs, kas lasa rindas, kuras citiem nav domātas. Bija tik tīkama sajūta, ka gluži vai prasījās murrāt.

Turpinājums sekos.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru